en fuld kæreste!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er rigtigt godt, du skriver hertil, og jeg håber du kan bruge nogle af mine råd. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, og det er absolut ikke noget, du skal finde dig i, hverken den måde han taler til dig på, eller det han gør ved dig mod din vilje.

Desværre er det sådan, at når børn eller voksne drikker, ændrer de sig, og nogen gange kan de opføre sig som helt andre personer. Det de bliver til, når de er fulde, er de tit ikke bevidste om.
Men jeg synes ikke, det er en undskyldning, han kan bruge til noget, at han gør noget, fordi han er fuld. Så bør han i stedet lade være med at drikke.

Jeg tænker derfor, at du kunne prøve at tale med ham, når han ikke har drukket, fortælle ham at du bliver ked af det og ikke bryder dig om, når han er fuld. Måske skulle I lave nogle regler, sådan at han ikke skal komme til dig overhovedet, når han har drukket? Hvis ikke de regler fungerer, tænker jeg, om du kunne være stærk nok til at gøre det forbi med ham? Jeg ved godt, det er hårdt, men det er bestemt ikke i orden, at han skal behandle dig sådan.

Jeg tænker på, om du har talt med dine forældre om, hvordan han behandler dig? Hvis du kan tale med dem om sådan noget, kunne de måske hjælpe dig med at sætte nogle grænser for din kærestes kommen og gåen i jeres hjem..?

Det kunne også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller prøve at skrive på UngeChatten, hvis du har lyst til at vende dine tanker lidt mere med en rådgiver.

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.