Brev
Den forvirrende veninde
Hej.
Jeg er en pige på 14 som for lidt tid siden fik af vide af min beste veninde at der var sket noget med hende. Hun vidste ikke helt hvad hun skulle kalde det, men hun ente med at kalde det voldtægt. Selvom hun havde det lidt stramt med at kalde det det. Hun fortæller at en af vores fælles venner har været hjemme ved hende og har haft sex med hende uden at hun har haft lyst til det.
Min veninde her er ikke ligefrem typen der er god til at sige fra eller såen lige er den voldige type som skuber folk væk. Men altså hun fortæller mig det en aften hvor vi skal hver vores vej lige efter hun har fortalt det og senere den uge skulle vi så være sammen og der fortæller hun mig det hele. Hun siger at han har stukket hånden ned i hendes bukser og har raget på hende, derefter begynder han at tage hendes tøj af og derefter hans. Det ender så med at de har sex og ham her fyren tager hjem. Min veninde er sønderknust. Et par dage efter det er sket fortæller hun det til mig og hendes anden bedste veninde vi fortæller det ikke videre til nogen for det vil min veninde ikke have så det respektere vi. Senere på den samme uge var vi så sammen og min veninde og fået lidt alkohol så hun var blevet lidt fuld. Vi kommer så ind på emnet og hun bryder ud i tårer. Hun siger at hun aldrig kan tage i skole igen da drengen der gjorde det gik i vores klasse, heldigvis flytter han skole et par dage efter. Min veninde fortæller samme dag hun har haft selvmords tanker og der begyndte jeg virkelig at bekymre mig. Den næste morgen spørger jeg hende om hun er okay og om hun kan huske noget at det vi snakkede om aftenen før. Det kan hun heldigvis, jeg synes selv jeg taklede situationen okay jeg fik snakket med hende om de selvmords tanker og hun sagde hun ville komme til mig hvis det skete igen. Men jeg går bare lidt og tænker om hun virkelig er okay for det siger hun at hun er men altså hun er jo blevet voldtaget af en tidligere ven. Hun har ikke lyst til at snakke med en voksen så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre om jeg skal tage endnu en snak med hende eller og jeg skal tage fat i en voksen eller hvad?
Håber i kan hjælpe mig
Hilsen mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at læse, at du har så meget omsorg for din veninde. Hun er heldig at have dig som veninde.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at finde en løsning. Specielt når du har lovet ikke at sige det til nogen. Det er det helt rigtige, du har gjort at skrive til os, for det må være hårdt at være dig og ikke kunne dele det med nogen, og samtidig kan du se at din veninde har brug for hjælp.
Jeg vil prøve at give dig et svar, som måske kan være med til at hjælpe din veninde til at turde at få voksenhjælp.
Jeg kan forstå på dig, at din veninde – da du skrev brevet – ikke havde talt med nogle voksne om episoden. Jeg ved, at andre i hendes situation ofte reagerer på samme måde, for det kan være rigtig svært at få fortalt om overgreb til andre.
Men jeg tror alligevel, at det vil være rigtigt godt, hvis hun kunne få gjort det… og den del kunne du måske hjælpe hende med. Måske kunne du foreslå en voksen til hende, som du ved, hun har tillid til, måske også tilbyde at være med som en støtte, når hun skal fortælle om det første gang.
Det er nemlig sådan, at man som regel får det værre, hvis man går alene med følelserne efter en voldtægt. Meget ofte kan man komme til at bebrejde sig selv ting, som man ingen skyld har i – og mange oplever, at det slet ikke er muligt at få tankerne på afstand, hvis man går og holder det hemmeligt… Jeg tænker, et godt eksempel på det er, at hun den dag, hun blev fuld, bliver ekstra ked af det.
Nu har mit svar handlet meget om din veninde, og hvad der er vigtigt, hun får gjort. Men jeg vil gerne sige til dig, at det er superhårdt at være veninde til en, der har oplevet det, som din veninde har. Jeg forstår alle dine tanker og dit gode hjerte, der gerne vil hjælpe.
Men det er også vigtigt, at du fortsat passer på dig selv, så du kan støtte din veninde og lade de voksne tage sig af forløbet med at hjælpe hende. Du har allerede tage dit første skridt til at passe på jer begge to, og jeg håber, at du holder fast i dit flotte mod og din kærlighed til din veninde og får taget næste skridt mod voksenhjælp.
Det kan være, at I vil kigge på denne her hjemmeside sammen: http://erduitvivl.dk/ eller du kan give linket til din veninde. Siden handler om voldtægt og kan måske hjælpe hende i retning af at forstå sine egne reaktioner.
Måske er det hele for meget og uoverskueligt lige nu. Så kan I også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at tale med jer. I kan også skrive beskeder eller chatte med os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen