De sødeste dreng er ikke søde mere… Skattejagt!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år
Tak for dit brev - sikke en modbydelig oplevelse, du beskriver. Du har været udsat for et voldsomt seksuelt overgreb fra dine venners side - og som jeg har forstået det, er det ikke noget, du har talt med andre om endnu..?

Hvis det er rigtigt forstået, så vil jeg opfordre dig til, at du bryder tavsheden og finder en, du kan fortælle det til. For det første tænker jeg, at du har brug for noget hjælp - evt. i form af samtaler med en voksen, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal takle det her.

For det andet, så tænker jeg også, at drengene har brug for at blive konfronteret med deres handlinger. Som du beskriver det - så lyder det til, at det tilsyneladende var gode venner- som det slog klik for. - Men deres handlinger er jo helt uacceptable, og jeg mener faktisk, at de har brug for noget behandling, så de aldrig mere kommer i situationer, hvor de mister kontrollen over sig selv. (Der findes faktisk et behandlingstilbud for unge seksuelle krænkere.)

Men tilbage til dig... Måske kan du selv komme i tanker om en person, du kender, som du kan gå til? Umiddelbart vil jeg foreslå en af dine forældre eller et andet nært familiemedlem, men det kan i pricippet være hvem som helst. Ellers kan du måske starte med at logge på UngeChatten her på hjemmesiden og tale med rådgiveren om, hvad du har af muligheder..?

Du kan også kontakte Center For Seksuelle Overgreb, som kan rådgive dig. Deres hjemmeside finder du her >>.

Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.