Brev
De private steder…
Såeh. Jeg er en 13 årig pige og min farfar er 73 år. Han plejer at kigge på bryst-området og ca. Da sommerferien startede tog han på min røven (han har altså en kæreste). Jeg kan bare ikke få mig selv til at sige det til mine forældre…Det er ikke kun ham der tager på mig det er også drengene fra min klasse… (de tager også på min veninde) og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!
PS. Jeg har en kusine på 10 år og er bange for han kunne finde på at gøre det samme ved hende!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en virkelig svær situation. Det lyder bestemt ikke rart.
Først vil jeg råde dig til at sige til din klasselærer eller en anden voksen på skolen, at drengene går for vidt. Måske kan du få en veninde til at hjælpe dig?
Drengene har en alder, hvor de “lige” har fået øje på jer piger på en ny måde. Og så er der sikkert opstået en leg mellem dem… “hvem tør tage en pige på røven?” Det skal selvfølgelig stoppes med det samme. Drengene skal lære at det, de gør, er forkert og krænkende.
Man har ret til at have sin krop i fred. Den må andre ikke røre ved på den måde, medmindre man giver dem lov.
Når man rører ved andre på den måde uden deres tilladelse, er det faktisk seksuel krænkelse.
Det er sindssygt vigtigt, at I får en snak om det i klassen, så det bliver stoppet med det samme. Jeg tror nemlig ikke, at drengene forstår, at det er forkert, det de gør. Jeg tror simpelthen, at det for dem er en art leg. Så det er vigtigt, at en voksen fortæller dem, at de er på afveje. De har noget, de lige skal have lært.
Hvad din farfar angår, så er det en anden sag. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at sige noget til dine forældre, men det er meget meget vigtigt, at du gør det! En voksen mand må under ingen omstændigheder opføre sig seksuelt overfor et barn. Det er forkert og ulovligt. Han skal ikke tage dig på røven.
Jeg vil foreslå dig, at du skriver det i et brev til dine forældre, hvis det er for svært at sige det direkte. Eller også kan du måske tale med en anden voksen, som du har tillid til. Og som kan hjælpe med at få det sagt til dine forældre. Det kan være en anden i familien eller en voksen på skolen. Måske kan du samtidig fortælle det om drengene i klassen.
Hvis andet ikke hjælper, så kan du ringe til  kommunens ‘anonyme rådgivning for unge’. Det er en mulighed, hvis ikke dine forældre ikke lytter og reagerer med hjælp, når de hører, hvordan din farfar opfører sig. På tlf. 116 111 kan vi hjælpe dig med at finde det rigtige nummer.
Jeg kan høre, at du er bekymret for din kusine. Når din farfar opfører sig sådan overfor dig, så gør han måske også overfor hende. Du kunne eventuelt prøve at spørge din kusine, om hun har oplevet noget underligt med jeres farfar. Hvis hun har dét, kunne I sammen sige det til jeres forældre.
Hvis du ikke lige får det sagt til nogen med det samme, og du igen oplever noget ubehageligt med din farfar, så sig fra! Sig med klar stemme (gerne når andre hører det): ‘Du skal røre ved mig på den måde. Det vil jeg ikke have!’ Og så siger du det til dine forældre med det samme – eller du ringer til BørneTelefonen med det samme.
Du skal ikke stå alene med det her, og vi skal nok støtte dig, hvis du får behov for mere hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen