Brev
Chefen tog på mig
Hej BB, Jeg er en pige på 15 år, som har et problem.
For næsten 2 måneder siden fik jeg et job på byens lokale tankstation. Min far kendte chefen godt, så jeg havde mødt ham et par gange. En dag mødte jeg tideligt på arbejde, og han var den enste, der var der. Jeg gjorde mit arbejde, hentede kasser ind, gjorde gulvet rent og pudsede vinduer.
Da jeg var ved det sidste vindue kunne jeg mærke to arme rundt om maven på mig. Jeg vendte mig om, og stod ansigt til ansigt med min chef. Jeg prøvede at gøre mig fri fra ham, men hans greb var for stramt. Han tog mig i hånden og førte mig ind på hans kontor, hvor han lukkede og låste døren bag os. Derefter rullede han alle gardinerne ned, og kom langsomt hen mod mig. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, og stod som lammet. Han kyssede mig på skulderen, og derefter på halsen, indtil han nåede til min mund. Jeg rykkede et par skridt baglæns, og han fulgte efter.
Jeg skreg ham ind i hovedet, at han var for klam, men han grinte bare, og sagde at det vidste han da godt. Jeg bevægede mig hen til døren og låste op. Jeg løb ud med tårene trillende ned af kinderne. Jeg råbte til ham, at jeg sagde op, og så frem til at jeg aldrig skulle se ham igen.
Men det løfte kunne jeg ikke holde, for at par dage senere kom han på besøg. Min far havde inviteret ham til middag (han vidste ikke noget om det der var sket).
Når jeg cykler i skole om morgenen, står han i vinduet og laver kyssemund til mig. Jeg væmmes ved tanken om det han gjorde, selvom der ikke skete mere. Han kunne have voldtaget mig.
Men det værste er, at min far eller mor ikke ved noget om det. Selvom der ikke skete mere, bør de vide hvorfor jeg sagde op, og det er jo trods alt min fars ven. Skal jeg fortælle det til mine forældre, eller bare bide det i mig og være taknemmelig for at der ikke skete mere?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du har valgt at skrive til os, for det er ikke rart at gå med sådan en grim oplevelse for sig selv. Det var rigtig stærkt at du fik sagt fra over for din chef, det er der mange som kan have svært ved eller slet ikke blive  i stand til når det sker. Godt at du kunne sige fra, og endda også sige op - det er simpelthen flot.
Alt det som du skriver han har gjort er meget forkert, det er en seksuel krænkelse - det er langt over grænsen for hvad han har ret til. Det er ulovligt og det er han som voksen udmærket klar over. Det ser desværre ud til, at han bliver ved at overskride dine grænser og fortsætter med at krænke dig, når han laver trutmund til det. Selvom du har givet dig selv et løfte om aldrig at se ham igen, og det har du holdt. Det er ham som stadig overskrider grænsen. Det er ikke ok.
Jeg ved godt det kan være svært at få sagt til nogen - men det hjælper at tale med nogen som støtter dig. Det lyder også til, at du tænker meget på, at det er din fars ven og hvad det mon kan betyde fremover.  Men du kan måske forsøge at tænke det på en anden måde...at hvis din far vidste, at vennen ville krænke dig og har krænket dig, hans datter, ville din far mon så være ven med ham?
Jeg synes bestemt, at du skal sige det til dine forældre. Måske vil du have det bedst med at tale med din mor først, fordi det er din fars ven? Din mor kan så støtte dig, fx ved at fortælle det til din far, eller kontakter politiet direkte. Mon det vil være lettere at tale med din mor alene først?
Men jeg tænker, at det også kan være en god idé først at sige det til en anden voksen du har tillid til, en som kan hjælpe dig med at sige det til dine forældre. Det kunne f.eks være din lærer eller en venindes mor. Grunden til at jeg tænker det er, at jeg tænker det vil være godt at melde det til politiet og det er måske svært for dine forældre når din far også er venner med ham..? Nu kender jeg jo ikke dine forældre og ved ikke, hvordan de vil reagere, men for nogle vil det måske være svært at melde en ven til politiet. Hvis din lærer eller en anden voksen bliver involveret kan han eller hun også melde ham til politiet.
Jeg håber, at dine forældre støtter dig og passer på dig, og vil reagere ved at afslutte venskabet med ham. Det er ikke rimeligt over for dig hvis han kan blive ved med at komme på besøg hos jer eller lave trutmund mod dig.
Jeg ved godt, at det ikke er dit ansvar, men jeg tænker også om der andre piger som er blevet udsat for det samme eller om det også sker for de næste piger som bliver ansat hos ham? Det håber jeg ikke, at de skal blive udsat for det samme...derfor er det også vigtigt at han bliver meldt til politiet.
Endelig skal du huske på at det ikke er dig der har gjort noget forkert, men udelukkende din fars ven. Derfor tror jeg også, at det vil hjælpe dig at tænker over, at han udmærket ved at det ikke ok uanset hvad! Jeg skriver dette fordi mange som bliver krænket kan have det dårligt og føle at de sladrer når de fortæller det til nogen eller melder det til politiet.
Hvis du har svært ved at sige det til din lærer og/ eller dine forældre kan du jo vælge at vise dem det brev du har skrevet til os og mit svar. Du er altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale mere direkte til en rådgiver først. Vi lytter til dig, tror på det du fortæller og vil meget gerne hjælpe dig.
Jeg håber, at du finder styrken og modet frem igen, til at fortælle det til nogen som støtter dig - så du også får hjælp til at få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.