Brev
Brugt og kanda overgreb på en måde
Hej
Så der er den her dreng som jeg har snakket med i sådan 2 måneder eller sådan noget. Og vi har drukket sammen nogle gange men så næsten vær gang vi har drukket har han spurgt om han måtte tage min mødom og jeg har så self sagt nej alle de mange gange.
Men så her i søndags sov jeg over hos ham og vi havde drukket lidt og så spurgte han igen og jeg sagde så self nej mange gange mennn… så begyndte han ligesom bare yk tage underdelen af mig og jeg kunne ikke sige noget til det for var i chok og så prøvede han så og ja tage min mødom men ja det kunne han så ikke for han sagde jeg var for yk stram….
Og shit ved ik hvad jeg skal gøre føler mig brugt og seksuel krænkede men det kan også bare være det er mig der syntes det og føler virkelig også jeg har gjordt noget forkert…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 14 år.
Det er så godt, at du skriver og fortæller, hvad du har været ude for.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig brugt og seksuelt krænket, for det er netop hvad du har været ude for.
Du ønskede ikke, at det skulle ske, og du har sagt nej, endda mange gange, men alligevel har drengen forsøgt at have samleje med dig. Det er slet ikke i orden.
Jeg kan også godt forstå, at du var i chok. Det er en helt normal reaktion, når man bliver udsat for en seksuel krænkelse. Det ved jeg fra andre unge, vi taler med her på BørneTelefonen, som har oplevet noget af det samme som dig.
Mange fortæller også, at de ligesom dig ikke kunne sige eller gøre noget i situationen. Og så føler de, at det på en måde er deres egen skyld, fordi de ikke sagde fra. Måske har du det også sådan?
Måske tænker du også, at du selv på en måde har været ude om det, eller lagt op til det, fordi du sov sammen med ham?
Men det er absolut ikke dig, der har gjort noget forkert. Drengen burde helt sikkert respektere, at du ikke vil og siger nej.
Der er ingenting, der undskylder det, han har gjort. Heller ikke, at I havde drukket, at han var fuld, eller at du burde kunne regne ud, at det var det han ville, når du sagde ja til at sove sammen med ham. Jeg ved jo ikke om det er sådan du tænker, men jeg ved fra andre unge, at det er sådan nogle slags tanker, der kan fare rundt i ens hoved. Kan du mon genkende det?
Men der er virkelig ingenting, der undskylder det, han har gjort.
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det kan jeg godt forstå.
Første skridt, tænker jeg er, at fortælle det til en voksen. Kunne du fortælle det til dine forældre? Eller kender du en anden voksen, du har tillid til og som er god at snakke med? Måske en fra din familie, en lærer eller måske sundhedsplejersken på din skole?
Det er vigtigt at du får talt om oplevelsen, så du kan få det bearbejdet og ikke går med det alene. Så jeg håber, at du har mod på det.
Måske synes du, at det er svært at få det sagt? Det ved jeg fra andre unge, at det tit er.
På vores hjemmeside kan du se en film om, hvordan man fortæller om noget svært, så man kan få hjælp. Du kan se filmen her.  Vi har også en side, hvor du  kan læse mere om, hvad man kan gøre, når man har været ude for en krænkelse.
Eller hvad med at ringe til os på BørneTelefonen? Du kan ringe helt anonymt på 116111. Så kommer du til at tale med en sød voksen, som er rigtig god at snakke med. Sammen kan I finde ud, af hvad du kan gøre. Hvordan lyder det?
Du har taget det første vigtige skridt ved at skrive herind. Jeg tænker, at det har krævet en hel del mod af dig. Det ser jeg som en stor styrke, som jeg tror på, at du kan bruge til at gå videre med at få hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Mange kærlige hilsener fra BørneTelefonen