Brev
sugardating
jeg sender nogle gange nudes til ældre – er det ulovligt at jeg modtager penge for det? folk adder min snap, også sender jeg nudes for at de sender penge?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige pige
Hvor er det godt, at du skriver herind – så du kan få et nogle andre perspektiver på dit dilemma.
Når man sender nøgenbilleder skal man altid tænke sig godt om, det kan så nemt komme i de forkerte hænder. Hvis man vælger at sende nøgenbilleder til nogen skal man have tillid til, at de ikke sender billederne videre. Og det kan være svært i sådan en situation her, for så snart der er penge involveret, så vil “køber” måske få fornemmelsen af, at de ejer dit billede for evigt og kan gøre med det, hvad de vil.
Der er ikke noget i vejen med at sende et nøgenbillede til sin kæreste som man har tillid til – det er vigtigt, at man er enige om hvem som ser billederne.
Det er noget helt andet at sende nøgenbilleder og få penge for det. Så bliver det pludselig en forretning og ikke en pirrende ting mellem kærester. Lige som det kan være svært at bedømme om det sker frivilligt eller den unge føler sig presset. Jeg har lidt svært ved at fornemme, hvor du står i forhold til det sådan følelsesmæssigt. Det kan jo virke som “nemme penge”, men i virkeligheden betaler du måske en ret høj pris selv for den usikkerhed, der følger med i den “handel”. Kan du mon følge mig?
Loven siger: Selv om den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, må seksuelle billeder og film af børn og unge under 18 år aldrig deles videre, heller ikke, selv om personen på billedet eller filmen synes, det er ok. Derfor vil det i princippet blive set som børnepornografi, hvis nogen skulle opdage dine billeder hos de mænd, som du har sendt dem til. Derfor er det strafbart for dem at have gemt dem.
Det er så svært at bevise, hvorvidt det er med eller uden samtykke, at det er bedst helt at lade være.
Den spænding man kan opnå ved at sende nøgenbilleder, kan man opnå på andre måde, hvor man ikke skal tænke på om det er lovligt eller ej. Og hvis du synes at det er pengene, der lokker, så vil jeg alligevel råde dig til at overveje, om ikke du kunne tjene lidt penge på en anden måde. En måde hvor du ikke risikere at blive udstillet senere hen, offentliggjort på nettet eller noget andet krænkende.
Jeg håber, at du er blevet klogere på, om du skal blive ved med at sende billeder over snap.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen