Brev
Bange for min storebrors bedste ven
For nogle dage siden kom jeg ud for en slem oplevelse jeg føler mig udnyttet snotdum og en ludder..
Min storebror som er 17 har en bedste og jeg har en rigtig dejlig vendinde der er hans lillesøster vi er meget sammen og jeg skulle sove hos hende i forgårds når ,en venindes mor bedte hende komme ned i kælderen jeg blev bare på hendes værlse pludselig kommer hendes storebror (min storebrors bedsteven ) over og tager fat om mine håndled jeg spurgte hvad han ville han grinte bare og begyndte at køre sine læber op af mine vis i forstår
jeg prøvede at stritte imod han gav sig ikke han begyndte at tage mit tøj af pludelig havde jeg intet tøj på!! Jeg blev så forskrækket det gjorde så ondt jeg græd det følte som en e vished og ikke nok med det da han var færdig tog han en kniv op ad lommen og sagde vis det nogen sinde kommer ud af din mund…….
Jeg er så bange jeg møder ham hverdag
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er en rigtig grim oplevelse, du har været ude for. Jeg kan godt forstå, at du føler dig udnyttet, og at du er bange.
Du skriver, at du føler dig som en luder. Men du er jo ikke en luder, for det var ikke noget, DU ville. Det var jo HAM, der ville, og HAM, der voldtog dig eller forsøgte på det. Og det er heller ikke dig, der er snotdum, som du skriver. Det er den unge mand, der er snotdum, og som har gjort noget ulovligt.
Det er ikke ualmindeligt i voldtægtssager, at den, der er blevet voldtaget, bebrejder sig selv, det der skete. Mange bliver i tvivl, om de kunne have forhindret det, eller om de selv gjorde noget, der førte til voldtægten. Måske kan du genkende det, og måske er det derfor du føler dig dum og som en luder?
Men voldtægt er udelukkende overgrebsmandens ansvar.
Du har været ude for voldtægt eller forsøg på voldtægt ( jeg kan ikke læse af dit brev, hvor langt han gik ) og bagefter er du blevet truet med kniv til ikke at sige noget. Det er dybt kriminelt.
Det er fint, at du har besluttet ikke at tie om overgrebet, men nu i første omgang skrevet et brev. For din egen skyld er du nødt til at sige det. Det er alt for slem en oplevelse til, at du kan bære på den selv.
Når du får dette svar, er der gået et par uger siden overgrebet fandt sted. Måske har du allerede fået fortalt om det. Hvis du ikke har det, skal du gøre det. Også selv om du synes, det er pinligt, eller du er bange. Husk på, at det ikke er dig, der har gjort noget forkert, men din brors ven. Det ved han godt, og HAN har også grund til at være bange, for han har gjort noget ulovligt.
Jeg kan godt se, at det kan være ekstra vanskeligt, når det er din brors bedste ven og din venindes bror, men det SKAL siges.
Jeg vil foreslå, at du fortæller dine forældre, hvad der er sket. Hvis du synes, at det er helt udelukket, kender du måske en anden voksen, du kan betro dig til, for du har brug for noget voksenstøtte. Måske vil det hjælpe dig at vise dem det brev du har skrevet til mig, for her har du fint skrevet om hvad der er sket og hvordan du har det - du kan også dem vise dem mit svar. Det er vigtigt at du får hjælp.
Voldtægter anmeldes normalt til politiet, og det synes jeg, du skal gøre, også selv om der er gået et stykke tid, siden det skete.
Jeg synes også, du f.eks. skal henvende dig til Thoracenter, de er dygtige til at hjælpe ofre for overgreb. Du finder dem på www.thoracenter.dk eller på deres telefonrådgivning 3811 0110.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.