Alien.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A.

Tak fordi du skriver til os. Du har været udsat for nogle barske og uretfærdige ting, som ingen burde gå igennem. Det er ikke okay, og det manden har gjort ved dig er ulovligt. Nu har du været så modig at skrive ind og dele din historie. Det får mig virkelig til at tænke, at du er en stærk og sej person.

Jeg ved fra andre, der har været udsat for voldsomme ting, at det kan være svært at fortælle. Måske er man bange for, hvad andre vil tænke eller sige? Nogle føler også skyld over det, der er sket. Er det noget, du kan genkende? Men, du skal i hvert fald vide, at det, der er sket, på INGEN måde er din skyld. Det er så svært for et barn at sige fra over for en voksen. Så jeg kan godt forstå, at du ikke turde det dengang.

Du fortæller, at du egentlig godt vil fortælle en voksen om det, der er sket. Det er super godt, at du kan mærke, at du ikke skal gå alene med tingene mere. Du har allerede nu vist stort mod ved at skrive herind. Brug det mod til også at få talt med en voksen, du stoler på. Det kan være dine forældre, en lærer, en pædagog, sundhedsplejersken på skolen, en venindes mor eller måske et familiemedlem. En voksen, som kender dig, vil kunne hjælpe dig videre til noget professionel hjælp, så du igen kan opleve glæde og få opbygget dit selvværd.

Hvis du tænker, det er svært at fortælle, kan det være en idé at vise dette brev. Det kan også være en idé at ringe til BørneTelefonen på 116111 og øve sig lidt i at sige nogle svære ting højt.

Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du cutter. Jeg tænker bestemt ikke, at det er for sjov. Det kan sagtens være en reaktion på nogle af de barske ting, du har været udsat for. Og igen tænker jeg, at en voksen vil kunne hjælpe dig videre herfra. Hvis du har overskud til det, vil jeg også råde dig til at foreslå din veninde at snakke med en voksen eller måske ringe til BørneTelefonen. For uanset hvorfor man cutter, så er det rigtig alvorligt, og noget der skal tages seriøst.

Jeg tror på, at du kan finde modet til at bede om mere hjælp. Derfor håber jeg, at du beslutter dig for at fortælle om det, der er sket eller, at du ringer herind. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.