Brev
Hej. Jeg er en 16 årig pige der desværre skulle opleve følelsen af ikke længere at have kontrol over sin egen krop, for et par dage siden. Jeg blev natten til søndag voldtaget. Jeg har kun været sammen med en fyr, så det gør endnu mere ondt både fysisk og psykisk. Fyren der voldtog mig var 19 og velvidende om at jeg ikke ønskede nogen form for samleje eftersom det blev råbt flere gange end det overhovedet burde være tilladt, at jeg altså ikke havde lyst og eftersom jeg sparkede ham i hovedet, men også det blev ignoreret.
Det var en fyr jeg havde mødt på tinder og som havde spurgt på dagen om jeg ikke havde lyst til at være sammen, men jeg sagde nej. Det var planlagt at jeg skulle i byen med mine 3 veninder, men da han ikke accepterer min afvisning spørger han igen om det ikke var okay hvis han kom sammen med 2 af sine venner, og så kunne vi tage i byen sammen. Hvilket jeg desværre sagde ja til.
Jeg har det klamt i min egen krop og går i bad op til 8 gange om dagen. Jeg har det som om hans hænder stadig sidder limet fast til mig, og ligemeget hvor hårdt jeg skrubber, gider han ikke komme af. Han voldtog mig i min egen seng og jeg har derfor rigtig svært ved at være på mit værelse. Min mor og min søster, som jeg er rigtig tæt med, ved det. De er indforstået med alt der er sket og ved dermed også godt at jeg ikke ønsker at anmelde det, da jeg har det dårligt med at jeg bliver nødt til at “overbevise” politiet om at jeg er blevet voldtaget. Samtidig ville jeg ønske han gik igennem det samme smertehelvede som jeg gør lige nu, men desværre tror jeg bare at han er høj over oplevelsen. Jeg ville ønske jeg kunne sige at jeg ikke har fældet en eneste tåre over ham, men sådan er det desværre bare ikke. Dog har jeg ikke en eneste gang fældet en tåre pga. af ham, overfor min familie. Det bekymre mig. Jeg vil ikke have de skal se mig ked af det, selvom de kender mig godt nok til at jeg slet ikke er okay. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal stille op nu? – altså når jeg før i tiden har forstillet mig voldtægt, har det altid været en forstilling om at det var i en gyde en mørk nat, men aldrig nogensinde at det skulle være i min egen seng. Samtidig er jeg også bange fordi at jeg har prøvet noget lignende før, og jeg kan huske hvilket helvede jeg gik igennem i flere år. Dog er følelsen bare helt anderledes nu – altså forstå mig ret, så er jeg jo blevet voldtaget, men jeg har det mærkeligt. Det er svært at forklare, men jeg væmmes ved tanken om ham, men samtidig vil jeg ignorere hver en følelse der går gennem min krop som har noget med ham at gøre. I bund og grund er det fordi jeg ikke føler han fortjener en plads i mit hoved, men samtidig har det bare ramt mig så hårdt.
Han havde ikke brugt nogen form for prævention og han vælger derefter at komme op i mig hvorefter han siger, “tag en fortrydelses-pille i morgen, jeg har ikke lige brug for at få børn med dig”, det er nok den kommentar der gjorde allermest ondt. Nok havde han ramt mig fysisk, men han ramte mig endnu hårdere psykisk…
Jeg ved faktisk ikke hvad mit spørgsmål er, eller om jeg overhovedet har et spørgsmål. Tror egentlig bare jeg har/havde brug for at komme ud med det, for har lyst til at skrige og jeg er så inderligt vred på ham og værst af alt, på mig selv. Jeg plejer aldrig at tænke dårlige tanker om mennesker, men lige nu er det som at alle mine væmmelige tanker, som forresten er alt for forfærdelige, til overhovedet at blive skrevet ned, er mit eneste “Happy Place” lige nu.
Undskyld for den lange besked, havde bare virkelig noget på hjertet…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Mange tak for dit brev. Jeg synes det er så godt, at du skriver herind til os på BørneTelefonen, også selvom du tænker, at du ikke helt ved hvad du vil spørge om.
Du har været udsat for en helt og aldeles forfærdelig og krænkende handling, fra en person, der på aller groveste måde, har udnyttet din gæstfrihed til at krænke dig.
Udfra det du beskriver, har han koldt og kynisk, plaget om at komme hjem til dig, måske med planer om at ville ha sex med dig, uanset hvad du har villet?
Jeg kan godt forstå du er rystet, såret, vred og ulykkelig på samme tid. Det sted hvor du skal føle fred ved at være, er nu forvandlet til en sted, hvor du mindes den kriminelle handling, du har været udsat for. Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke bryder dig om at opholde dig der. Er der mulighed for, at du kan være i et andet værelse hjemme hos dig? Måske kan du skifte din seng ud eller dit sengetøj, dyne og pude?
Det er SÅ uretfærdigt, at du sidder tilbage med smerten og skal kæmpe for at få det nogenlunde godt igen. Mens han bare kan gå ud af døren, med en fuldstændig uacceptabel bemærkning, om at du skal tage en fortrydelsespille, så der ikke bliver konsekvenser for ham, ved at du kunne være blevet gravid.
Jeg kan godt forstå det sårer dig! For hvad er det han nedgør dig til når han kan finde på at sige sådan! Kvinder og piger bliver sansynligvis, i hans øjne, nogle man kan bruge til at få udløsning i, uden kærlighed, uden følelser og uden ansvar.
Det er ham, der er noget galt med, når han opfører sig på den måde! Det er både hans skyld og hans ansvar, det som han har gjort imod dig, og det som han har sagt til dig.
Du er helt uden skyld og ansvar for det som er sket. Du har ikke gjort noget som helst, for at få en så rædselsfuld og chokerende oplevelse.
Jeg kan godt følge din tanke om, at havde du bare sagt nej til han måtte komme, så havde du ikke oplevet en voldtægt. Jeg kan følge den tanke, fordi mange ofre tænker sådan. “Havde jeg bare gjort noget andet, så var det ikke sket” Men hvor skulle du overhovedet vide fra, at han havde den slags planer? Uanset hvor godt man forbereder sig og uanset hvor forsigtig man er, så kan man ikke forudsige andres handlinger.
Jeg håber for dig, at du forstår, at dette her, er du helt og aldeles uskyldig i!
Hans handling imod dig, er også ubegribelig! Som du selv skriver, så forestiller man sig ikke, at nogen som helst, finder på at begå voldtægt, i ens eget hjem, mens man, som du, råber og skriger, slår og sparker, for at undgå overgrebet!
Det er alt for utrygt og svært at begribe, et menneske kan opføre sig sådan!
Det er godt du snakker med din familie om det der er sket. Det er også rigtig godt at du kan føle sorg og vrede over det som er sket. Jeg tror det er naturligt, at man “lukker lidt ned” for følelserne, overfor ens nærmeste familie. Det sker automatisk, at man får lidt distance til det følelsesmæssige, når man fortæller om et overgreb, som du har været udsat for. Det kan være for stort at rumme både sine egne og andres følelser på?
På den måde får man beskyttet sig selv og sine nærmeste? Kan du genkende at det kan være sådan for dig?
Jeg vil foreslå dig, at du henvender dig til center for voldtægtsofre. De kan hjælpe dig igennem din oplevelse og hjælpe dig med, at få det bearbejdet.
Det kan være godt og vigtigt, at få professionel hjælp, efter en voldtægt.
Dem du taler med, vil sandsynligvis kunne forstå dig på et dybere plan, end din familie.
Samtidig med, at du ikke skal føle et hensyn til dem. Hvilket jeg tror mange vil komme til?
Du kan læse mere om center for voldtægtsofre her
Jeg vil til slut skrive til dig, at du på ingen måde, er forpligtet til at anmelde din overgrebsmand til politiet. Det kan være du senere får brug for det, så har du stadig mulighed for det, ude i fremtiden. Center for voldtægtsofre kan hjælpe dig, hvis det bliver aktuelt for dig.
Brug os alt det du vil. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe, sms eller chatte med os på 116 111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen