Brev
Wallah jeg spiser ik den gris
Okay det sån at mine venner de sir at jeg er sån perker svin du ved.
Men jeg blir rigtig ked af det fordi jeg ka ik gør for det. Det ligsom mine forældres skyld jeg ikke er dansk.
Når jeg til fødselsdag i klassen, tager de ikke hensyn. De server kun pølsehorn og pizza med skinke.
Jeg har sagt til dem at jeg ik spiser gris, men ingen af dem vil lyt på mig.
Jeg blir så ked af det og jeg føle mig rigtig udenfor når de ik vil være med mig.
Jeg altid alene i frikvarter, fordi de overhovedet ikke gider mig, Ingen sammen med mig i timerne, så jeg er altid alene.
Det er kun M. der vil være sammen med mig, men jeg er bar blevet træt af M.
Jeg vil ikke generaliseres på den måde.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år
Det lyder heller ikke særlig rart, at der ikke også er andet en svinekød, når de ved, at du ikke spiser det. Du ved jo sikkert, at man kan få kylling, lamme og oksekøds pølser. Der er mange forskellige tilgange til mad, nogle har valgt slet ikke at spise kød, andre kan ikke tåle mælk eller andre ting, der ofte er i mad. Så derfor er det lidt mærkeligt, at dine venners forældre ikke tænker over, at du ikke mås spise svinekød - i supermarkedet ligger kyllingepølserne ofte lige ved siden af svinekødspølserne.
Men måske glemmer de andre forældre det, fordi de er vant til at tage skinke og svinekødspølser - altså en vane, som de skal have hjælp til at ændre. Derfor kan det være en idé, at du snakker om det med din lærer eller skriver det til din lærer på intra. Eller måske kan dine forældre snakke med din lærer? Så din lærer kan skrive til forældrene i klassen, at det er vigtigt, at der også er mulighed for at vælge andet end svinekød. Ville det være en idé, du kan prøve af?
Det er godt du har M som en ven, også selvom du er blevet træt af M, så er det godt at have en ven. Samtidig synes jeg også, at du og dine forældre, I kunne snakke eller skrive til lærerene om, at du føler dig udenfor i klassen, at du er alene i frikvarterene og i timerne. Det er nemlig sådan, at lærerene også skal tage ansvar for, at alle elever trives og har det godt i klassen. At blive holdt udenfor og at ingen vil være sammen med dig er også en form for mobning. Måske kan du også kan bruge vores gode råd om mobning og drillerier, så kan du læse mere her: https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Jeg håber, at du får hjælp til at der også er mad til dig, som du må spise og at lærerene tager det alvorligt, at du føler dig udenfor. Du lyder til at være stærk og jeg tror, at det kan hjælpe dig til at få det sagt eller skrevet til lærerne, så du får det godt i klassen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen