Vold i hjemmet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år, tak for dit brev.

Jeg bliver meget bekymret for dig, når du beskriver hvilke forhold du lever under. Som du sikkert ved, er det ikke lovligt at slå børn i Danmark, og det du beskriver er helt uacceptabelt og skal stoppes.

Jeg ved, at tanken om at gå til kommunen kan være skræmmende og jeg kan ikke love dig, hvordan kommunen reagerer eller hvad der præcis kommer til at ske. Jeg ved til gengæld, at dette ikke er noget du skal gå med alene, for når man er i så vanskelig en situation har man behov for hjælp fra andre. Er der mon en lærer eller en anden voksen, som du stoler på, og som du ville have modet til at fortælle hvad der foregår derhjemme? Læreren har pligt til at hjælpe dig.

Du kan også overveje om det ikke ville være en rigtig god ide at kontakte Børns vilkårs bisidderordning. En bisidder er en, der kender systemet og som hjælper barnet eller den unge, hvis man har brug for at tale med for eksempel kommunen. Bisidderordningen er gratis, og jeg synes at du skal læse mere om den og overveje om det ikke kunne være noget for dig på.

Du fortæller, at du ikke kan ringe fra din egen telefon. Du skal vide at når man ringer til Børnetelefonen, fremgår det ikke på telefonregningen og det er helt gratis. Hvis du er utryg ved dette, tænker jeg om du mon kunne låne en venindes telefon, en telefon på biblioteket, en lærers eller et helt tredje sted? Ellers er du hvert fald altid meget velkommen til at chatte eller sms'e med Børnetelefonen. På den måde kan de også sætte dig i kontakt med Bisidderordningen. Endelig tænker jeg også, at du skal kigge nærmere på hjemmesiden www.etniskung.dk. På hjemmesiden kan du finde råd og vejledning og læse om andre unge mennesker der er i lignende situation som dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)