Brev
Tror ikke på noget
Pige på 13 år..
jeg syndets at Gud er en gammel nar.
Alle i min klasse tror på Gud nogen mere end andre.
Og når vi har kristendom spøger min lære tit hvad jeg tror på jeg ved det ikke selv
og syndets det svært da vi snart skal konfirmeres.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det er forskelligt, hvad folk tror på. Nogle tror på Gud – andre gør ikke. For nogle har Gud en skikkelse af en gammel mand, mens Gud for andre er noget, der er iblandt os på Jorden.
Hvis du ikke ved, hvad du tror på, er det ikke sikkert, du tror på noget. Måske tror du mere bare på videnskab og har hørt om Big Bang? I denne teori bliver universet gennem en stor eksplosion, mens andre tror, at Gud var skaberen af både Jorden og mennesker.
Nogle tror på en af tingene, mens andre slet ikke tror på noget eller måske tror på begge dele. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert, når man taler religion. Derfor synes jeg ikke du skal tænke så meget over, hvad du tror på og ikke tror på. Det skal nok komme helt af sig selv, når du har behovet for at tro eller ikke at tro på noget.
Jeg kan dog godt forstå, at du måske ikke helt ved, om du skal konfirmeres. Nogle bliver konfirmeret, fordi de tror på Gud, nogle fordi det er tradition i deres familie, mens andre blot gør det fordi alle andre bliver konfirmeret.
Derfor skal du finde ud af med dig selv, hvad du føler er mest rigtigt for dig. Det kan være du måske kan tale med dine forældre om det og høre, hvad de tænker og gjorde dengang de var på din alder og stod med samme valg?
De bedste hilsner fra BørneTelefonen