Brev
Smidt ud fra familien
Hey,
jeg er den fyr på 18 år, som har en kæreste på 17, vi har snart været sammen i 9 måneder..
Hun borde hjemme i 5-6 måneder af vores forhold, til hendes far fandt ud af det, og det var han ikke ret glad for, men senere hen accepterede han det, HVIS vi boede sammen,
det gjorde vi i en to måneders tid, indtil hun så også blev smidt ud hjemmefra mig..
Hun bor midlertidigt hos min far, og har ingen steder at bo, hun kan ikke tage hjem, eller bo hos nogen venner.
Hendes far truer hende med tæsk hvis hun kommer hjem, og med at sende hende til deres hjemland for at vi ikke skal have kontakt mere.
Hvad skal vi gøre?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære fyr på 18 år
Mange tak for dit brev. Det er en rigtig svær situation, du og din kæreste står i, og jeg kan godt forstå, at I ikke kan finde ud af, hvad I skal gøre. I er desværre ikke de eneste, der oplever den type problemer, men heldigvis er der hjælp at hente flere steder.
Lige nu og her tænker jeg, at det største problem er, at din kæreste ikke har noget sted at bo? Det er rigtig dejligt, at hun har kunnet bo hjemme hos dig, og nu kan bo midlertidigt hos din far. Det er godt, at din familie har kunnet hjælpe jer. Men det er bestemt ikke nogen god situation for hverken hende, din far eller dig. Selvom I er kærester og holder meget af hinanden, så er det også et stort pres at blive tvunget til at bo sammen så tidligt i et forhold.
Det er vigtigt, at I får hjælp fra nogen ansvarlige voksne, der støtter og hjælper jer. Ingen – uanset alder – skal stå alene med den type problemer. Jeg bliver også bekymret, når du fortæller, at hendes far har truet hende med tæsk og med at hun, mod sin vilje, vil blive sent ud af landet. Det er vigtigt, at I fortæller nogen, der kan hjælpe jer, om de trusler. Måske er det ”kun” trusler, men det er ikke til at vide… Under alle omstændigheder er den slags trusler psykisk vold. Der er en særlig telefonrådgivning (gratis og anonym), der har specialiseret sig i at rådgive unge om den type problemer. De har åbent døgnet rundt på tlf.: 7027 7666. I kan også tjekke deres hjemmeside: www.etniskung.dk
Der er to andre steder, jeg også tænker, vil kunne hjælpe jer. Både ift. at din kæreste skal have et sted at bo, og støtte til bl.a. økonomien og andre praktiske ting. Og ift. at hun måske også har brug for psykologisk støtte. Det er meget hårdt at blive smidt ud hjemmefra, og at ens familie truer med at skade en.
Det ene sted er hos os på BørneTelefonen. Vi har et bisidderkorps, der kan fortælle hende, hvordan kommunen kan og skal hjælpe hende. En bisidder kan også tage med hende (og dig?) til møder på kommunen. Det kan være en stor støtte at have en voksen med, der kender hendes rettigheder og taler hendes sag. Hun/I kan kontakte dem anonymt ved at ringe til Børns Vilkår på tlf. 3555 5559 og bede om at tale med bisidderne. I kan læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Et andet sted, der kan hjælpe, er kommunens anonyme ungerådgivning. Rådgivningen er gratis og anonym. De vil kunne støtte din kæreste og dig, og fortælle jer hvordan kommunen kan hjælpe. Bl.a. med at finde et sted din kæreste kan bo trygt og godt. De kan også give psykologisk støtte og vejledning. I kan finde kontaktoplysningerne til rådgivningen på kommunens hjemmeside, eller ved at ringe til kommunen og spørge.
Har du selv nogen fortrolige, som du kan tale med om alt det her, udover din kæreste? Måske din familie? For det er også en stor belastning for dig at være del af og vidne til de svære problemer, hendes far har skabt for jer. BÅDE du og din kæreste kan få støtte og rådgivning på Etnisk Ung, på BørneTelefonen og i kommunens anonyme ungerådgivning.
Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste, og at hun snart finder nogle gode trygge boligforhold.
Kærlig hilsen BørneTelefonen