seksualitet

hej BB

jeg er en pige på 14 år, og jeg har aldrig haft sex.

Jeg har, fra jeg var lille til nu kysset med nogen piger, men ikke sådan rigtigt.

Jeg er ret sikker på at jeg er lesbisk, men ikke 100%, så jeg vil gerne prøve sex så jeg kan se om jeg kan lide det.

Men problemet er bare at jeg har haft rigtig mange snakke med min far om sex, og det er sådan at jeg er muslim og jeg må ikke have sex, eller en kæreste eller noget som helst med drenge og gøre, før jeg er gift. Men hvis jeg først må det, når jeg er gift, så ved jeg jo ikke om jeg er lesbisk.

Jeg er nu ret sikker på at jeg er lesbisk, men jeg kan ikke sige det til nogen. Jeg har sagt det til en person fra min klasse, og det gik rigtig godt, men jeg ved nu ikke med andre mennesker og mine forældre.

Jeg ved ikke had jeg skal gøre, please hjælp mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er du bare sej, at du har skrevet herind og at du allerede, har gjort dig en masse gode tanker om, hvad du føler. Du lyder som en klog og betænksom pige, der er god til at sætte ord på dine tanker og følelser.

Derfor kan jeg godt forstå din følelse af, at du ikke ved hvad du skal gøre, når du ikke føler, at du kan sige det til nogen.

Men hvor er det godt, at du fik snakket med en person fra din klasse om det. Og at det endda gik godt. Mon du kan tænke på den gode oplevelse, når du overvejer at tale med andre om det?

Mange børn og unge, står i et dilemma der ligner dit. Du er ikke alene, med de tanker du har. Du er ikke alene om, at være i tvivl om din seksualitet. Det er kun sundt, at have lyst til at udforske sin seksualitet og hvad der betyder noget for dig ift. forelskelse, kærlighed og sex.

Det lyder egentlig som om, at du og din far, er god til at tale om tingene. Er det rigtigt forstået?

Men indimellem, kan børn og unge, der er opvokset i en muslimsk eller anden religiøs familie føle, at de står midt i mellem "to verdener". Der kan måske være nogle bestemte tanker og regler, om f.eks. ægteskab, sex og seksualitet i familien, som gør det svært at føle, at man kan udforske det man har lyst til - det som også er en del af dig. Ens familie, er jo også en stor del af hvem man er. Mon det er noget du kan genkende?

Det betyder ikke, at det er umuligt, at man kan fortælle om det man har brug for. Eller at det ikke vil blive accepteret. Men man kan have brug for noget støtte og hjælp til, at finde ud af, hvordan man bedst udforsker og taler om det, der har betydning for én.

Det virker på mig som om, at du har brug for at snakke om det og det synes jeg du skal gøre. Kan du mon komme i tanke om en anden person, som du har tillid til og som du kan snakke med om de her ting? Eller måske tale videre med din klassekammerat?

Ellers findes der en rådgivning for unge, der bl.a. har muslimsk baggrund og som går med tanker om, at de f.eks. kunne være lesbiske eller måske biseksuelle. Her kan man tale om de tanker og følelser man går rundt med, og de ved en hel del om, hvilke tanker der også kan fylde, når man har muslimsk baggrund. Stedet hedder Sabaah og her kan du læse mere: http://sabaah.dk/raadgivning/

Jeg håber på det bedste for dig - du har allerede taget et stort skridt, ved at skrive herind.

De bedste hilsner, BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?