Brev
seksualitet
hej BB
jeg er en pige på 14 år, og jeg har aldrig haft sex.
Jeg har, fra jeg var lille til nu kysset med nogen piger, men ikke sådan rigtigt.
Jeg er ret sikker på at jeg er lesbisk, men ikke 100%, så jeg vil gerne prøve sex så jeg kan se om jeg kan lide det.
Men problemet er bare at jeg har haft rigtig mange snakke med min far om sex, og det er sådan at jeg er muslim og jeg må ikke have sex, eller en kæreste eller noget som helst med drenge og gøre, før jeg er gift. Men hvis jeg først må det, når jeg er gift, så ved jeg jo ikke om jeg er lesbisk.
Jeg er nu ret sikker på at jeg er lesbisk, men jeg kan ikke sige det til nogen. Jeg har sagt det til en person fra min klasse, og det gik rigtig godt, men jeg ved nu ikke med andre mennesker og mine forældre.
Jeg ved ikke had jeg skal gøre, please hjælp mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er du bare sej, at du har skrevet herind og at du allerede, har gjort dig en masse gode tanker om, hvad du føler. Du lyder som en klog og betænksom pige, der er god til at sætte ord på dine tanker og følelser.
Derfor kan jeg godt forstå din følelse af, at du ikke ved hvad du skal gøre, når du ikke føler, at du kan sige det til nogen.
Men hvor er det godt, at du fik snakket med en person fra din klasse om det. Og at det endda gik godt. Mon du kan tænke på den gode oplevelse, når du overvejer at tale med andre om det?
Mange børn og unge, står i et dilemma der ligner dit. Du er ikke alene, med de tanker du har. Du er ikke alene om, at være i tvivl om din seksualitet. Det er kun sundt, at have lyst til at udforske sin seksualitet og hvad der betyder noget for dig ift. forelskelse, kærlighed og sex.
Det lyder egentlig som om, at du og din far, er god til at tale om tingene. Er det rigtigt forstået?
Men indimellem, kan børn og unge, der er opvokset i en muslimsk eller anden religiøs familie føle, at de står midt i mellem "to verdener". Der kan måske være nogle bestemte tanker og regler, om f.eks. ægteskab, sex og seksualitet i familien, som gør det svært at føle, at man kan udforske det man har lyst til - det som også er en del af dig. Ens familie, er jo også en stor del af hvem man er. Mon det er noget du kan genkende?
Det betyder ikke, at det er umuligt, at man kan fortælle om det man har brug for. Eller at det ikke vil blive accepteret. Men man kan have brug for noget støtte og hjælp til, at finde ud af, hvordan man bedst udforsker og taler om det, der har betydning for én.
Det virker på mig som om, at du har brug for at snakke om det og det synes jeg du skal gøre. Kan du mon komme i tanke om en anden person, som du har tillid til og som du kan snakke med om de her ting? Eller måske tale videre med din klassekammerat?
Ellers findes der en rådgivning for unge, der bl.a. har muslimsk baggrund og som går med tanker om, at de f.eks. kunne være lesbiske eller måske biseksuelle. Her kan man tale om de tanker og følelser man går rundt med, og de ved en hel del om, hvilke tanker der også kan fylde, når man har muslimsk baggrund. Stedet hedder Sabaah og her kan du læse mere: http://sabaah.dk/raadgivning/
Jeg håber på det bedste for dig - du har allerede taget et stort skridt, ved at skrive herind.
De bedste hilsner, BørneTelefonen