Religion

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Jeg synes, det er så fin en beskrivelse “at sætte mig i dine sko”, for at jeg kan forstå, hvad det er, der fylder i dig. Og jeg kan godt forstå, at du skriver, at jeg måske kan synes det er lidt svært at forstå, fordi hovedparten af dem, der bor i Danmark, ikke lever efter en religion med mange faste regler og levemåder. Men netop dét, at du sætter dig ind i og tager hensyn til, hvordan dine tanker kan virke på andre, får mig til at forstå dig som en pige med et rigtig sundt syn på det at leve i et samfund, hvor der skal være plads til alle. Hvor der skal være plads til det frie valg, og hvor man er helt lige, ligemeget hvem eller hvad man tror på. Det,jeg prøver at sige er, at jeg tror du har en styrke i dig, som jeg ikke tror kan trives med blot at gøre som andre siger, med mindre det giver mening for dig selv.

Det er betydningsfuldt for dig, hvordan andre reagerer, hvis du vælger at ‘melde dig ud’ af islam. Og det kan jeg rigtig godt forstå. Jeg kender ikke dine nærmeste og har ingen mulighed for at prøve at forudsige, hvordan de ville reagere, hvis du vælger en anden retning end dem. Men der er ingen tvivl om, at når man har et budskab på hjerte, som man ved kan være svært for dem, der skal høre det, så er det rigtig vigtigt, at man forbereder grundigt hvor, hvornår og ikke mindst hvordan man siger det. Det er vigtigt, at man måske har prøvet at forudse, hvilke spørgsmål eller bekymrede tanker der måske vil komme, så man har et godt svar parat, som måske kan gøre dem lidt trygge. Utryghed og usikkerhed er nemlig tit det, der gør det hele lidt skrøbeligt, når man præsenterer nye vilkår for f.eks. en familie eller venner. Man ved, hvad man har, men man ved ikke hvad man får, når der sker nye ting. Giver det mon mening for dig?

Så er det måske også en god ide at tænke på, at du er ung og stadig har masser af god tid til at finde dig selv og mærke efter, hvad der er det rette for dig. Så måske man kunne gøre din familie eller venner til en del af din rejse mod at finde den rette vej for dig – hvis de er med på den, og ikke blot er forudindtagede om, hvad der er det rette..? Du kan også opfordre dem til at sætte sig i dine sko – jeg synes, det virkede godt for mig. Så tak for det og den hjælp til at prøve at forstå dig.

Måske kunne det være rart at snakke om dine tanker med nogen, der har god erfaring med netop det dilemma, du har omkring religion og at vokse op i et samfund med andre regler og normer. Der findes en gratis og anonym rådgivning, der hedder Etnisk Ung, og de er rigtig gode at snakke med. Prøv at kigge på www.etniskung.dk, hvor du både kan læse andres historier og få direkte rådgivning på enten telefon eller mail.

Jeg håber, mit svar har sat lidt tanker i gang, som du kan bruge og som kan hjælpe dig lidt videre på din rejse.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)