Brev
Psykisk vold
Hej
Jeg en pige på 16, jeg er dansker med etnisk baggrund.
Da jeg var 13 år fik jeg altid slag af min mor fordi jeg ikke gjorde rent ordenligt. Det stoppede da jeg fik mine andre søskende.
Jeg vil ikke bo med dem mere, jeg må ikke gå ud af døren. Jeg må ikke have en kæreste, jeg må intet. Jeg vil være ligesom mind danske venner som får lov at tage til fester og hygge sig hele tiden.
Jeg ved og gå psykisk ned af alt det her .. Vil væk og bo et andet sted.. Har tit haft lyst til bare og smide mig selv ud af vinduet, og da jeg var 14 ville jeg slå på mig selv. Vil være glad.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes dit liv er svært. Du skal leve mellem 2 forskellige kulturer, og nu hvor du er 16 år har du et naturligt ønske om at leve et liv som dine venner. Forskellen mellem de to kulturer kommer altid mest frem, når barndom bliver til ungdom. I Danmark er det helt almindeligt, at man i din alder river sig lidt løs fra forældrene og finder et nyt fællesskab blandt vennerne. Og det er helt naturligt, at man så småt prøver sig frem med sexualiteten ved f.eks. at få kærester. Og i din families kultur er det naturligt, at den unge pige bliver med familien, indtil hun bliver gift.
Over for dine veninder og venners ungdoms kultur står altså din egen families kultur og normer. Og du står midt imellem. Det er svært. Mange fortæller, at de føler sig splittede og ensomme.
Mange af de unge, jeg har talt med om lignende problemer, har fortalt mig, at det hjælper dem lidt at tale med unge, der står i den samme situation. Det er nemlig altid godt at finde et fællesskab omkring sine problemer. Det kan støtte, og det kan gøre ensomheden og fortvivlelsen mindre.
Jeg ved ikke, om du taler med andre piger fra etniske familier, men hvis ikke, vil jeg foreslå, at du prøver at gøre det. Måske kan du mærke, at det allerede har lettet dig lidt at skrive brevet. På samme måde kan du opleve en lettelse ved at finde nogle andre at snakke med.
Det er en svær situation, du står i, Selv om du lige nu bare ønsker dig væk, skulle det helst ikke ske på en måde, så du mister din familie.
Derfor vil jeg forslå, at du henvender dig til www.etniskung.dk hvor der sidder dygtige rådgivere, der er vant til at tale med etniske unge og deres familier om problemerne. Tit kan det nemlig løses ved, at der er en 3. person, der hjælper med at bygge bro mellem den unge og familien.
Det er også mulighed, at du skriver eller ringer ind til os på 116111 og snakke om de ønsker du har. Måske er det støtte og hjælp fra en vores bisidder du har brug for, hvis du ønsker at snakke med fx kommunen om det.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen