Psykisk vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg kan godt forstå, at du synes dit liv er svært. Du skal leve mellem 2 forskellige kulturer, og nu hvor du er 16 år har du et naturligt ønske om at leve et liv som dine venner. Forskellen mellem de to kulturer kommer altid mest frem, når barndom bliver til ungdom. I Danmark er det helt almindeligt, at man i din alder river sig lidt løs fra forældrene og finder et nyt fællesskab blandt vennerne. Og det er helt naturligt, at man så småt prøver sig frem med sexualiteten ved f.eks. at få kærester. Og i din families kultur er det naturligt, at den unge pige bliver med familien, indtil hun bliver gift.

Over for dine veninder og venners ungdoms kultur står altså din egen families kultur og normer. Og du står midt imellem. Det er svært. Mange fortæller, at de føler sig splittede og ensomme.

 Mange af de unge, jeg har talt med om lignende problemer, har fortalt mig, at det hjælper dem lidt at tale med unge, der står i den samme situation. Det er nemlig altid godt at finde et fællesskab omkring sine problemer. Det kan støtte, og det kan gøre ensomheden og fortvivlelsen mindre.

Jeg ved ikke, om du taler med andre piger fra etniske familier, men hvis ikke, vil jeg foreslå, at du prøver at gøre det. Måske kan du mærke, at det allerede har lettet dig lidt at skrive brevet. På samme måde kan du opleve en lettelse ved at finde nogle andre at snakke med.

Det er en svær situation, du står i, Selv om du lige nu bare ønsker dig væk, skulle det helst ikke ske på en måde, så du mister din familie.

Derfor vil jeg forslå, at du henvender dig til www.etniskung.dk hvor der sidder dygtige rådgivere, der er vant til at tale med etniske unge og deres familier om problemerne. Tit kan det nemlig løses ved, at der er en 3. person, der hjælper med at bygge bro mellem den unge og familien.

Det er også mulighed, at du skriver eller ringer ind til os på 116111 og snakke om de ønsker du har. Måske er det støtte og hjælp fra en vores bisidder du har brug for, hvis du ønsker at snakke med fx kommunen om det.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.