Brev
Pjæk
Jeg er en pige på 14 år og går i 9. Klasse, og jeg hader virkelig at have religion.
Jeg har altid set det som et ligegyldigt emne, som bare handler om en masse mennesker der tror på et eller andet, der ikke findes, så hvorfor skal vi lære så meget om det? Vi har lært basis og det synes jeg er nok.
Det er bare sådan at jeg er begyndt at pjække fra religion. Vi skulle i kirke i dag, men jeg cyklede bare videre uden nogen opdagede det, og jeg hører ikke efter i timerne.
Jeg får sikkert skæld ud, og det er jo pænt træls, men helt ærligt. Er det ikke mere produktivt at læse en frilæsningsbog end at gå i kirke? Sådan ser jeg det, og derfor pjækker jeg.
Jeg ved ikke om det jeg gør er dårligt og om jeg kan se på tingene på en anden måde. Jeg skal ikke bruge religion i min fremtid alligevel, så gør det virkelig noget?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål og guide dig lidt videre.
Du spørger til, hvorfor det er nødvendigt at have religion i skolen, og om det giver mening, at I skal i kirke i undervisningen. Det er faktisk nogle svære spørgsmål, du stiller. Og jeg kan nok ikke svare helt præcist på dine spørgsmål. Politikere og mange mennesker i Danmark har i mange år diskuteret, om børn skal undervises i religion og særligt, om børn skal undervises i kristendom.
Nogle mener, at religion skal holdes udenfor skolen, andre mener, der skal være undervisning i alle religioner. En tredje gruppe mener, at der kun skal undervises i kristendom - og der er sikker flere andre holdninger. Jeg nævner det for dig for at fortælle dig, at der er mange andre, der ligesom dig har stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor børn skal undervises i religion.
Faktisk tænker jeg, at du har mulighed for at bidrage med din mening, hvis du har lyst. Du kunne fx. prøve at tale med din lærer om at skrive en artikel eller et læserbrev til en avis - jeg tror, det ville give en rigtig spændende debat, hvis du gjorde det.
Tilbage til dine spørgsmål - helt overordnet, så er det en dårlig idé at pjække.
Skolen og dine lærere gør deres bedste for at lave undervisning, som er vigtig og spændende for jer elever. Det er vigtigt, at du er til stede, og er med til timerne for at bidrage med din mening, og for at du kan blive klogere. Selvom vi er uenige i nogle ting, så kan vi altid blive klogere - især hvis vi kan diskutere ting fra flere perspektiver, som man kan med religion.
Jeg tænker på, at hvis du ikke er med til religionstimerne, så kan du ikke helt vide, hvad undervisningen faktisk indeholder. Hvis du deltager, så kan du stille alle de undrende spørgsmål, du vil. Og du får mulighed for at få indflydelse på undervisningen. Jeg tror gerne, at din lærer vil høre din mening - en stor del af religion er netop at tale om, at mennesker er forskellige og ser meget forskelligt på tro.
Derudover kan det blive svært for dig senere hen, hvis du vænner dig til at pjække. Det kan være svært at bryde sådan en vane, og det vil være ærgerligt, hvis du gerne vil gå mere i skole og på uddannelse, og du har fået indarbejdet det her med, at man lige kan pjække, hvis der er fag, du ikke bryder dig om.
Jeg synes, at du lyder som en klog og reflekteret pige. Bliv endelig ved med at stille spørgsmålstegn ved de store ting som religion og brug dine refleksioner til at være med i undervisning og i samtaler med mennesker omkring dig - det bliver du kun klogere af.
Mange hilsner fra BørneTelefonen