Perkermåden.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige pige

Du har lyst til at der sker en forandring, og det er en følelse som er vigtig at lytte til.

Det er meget almindeligt at man taler sammen sprog med sine venner, og når man er hjemme hos sin familie taler man på den måde, som er almindelig i familien. Det at kunnne ændre sprog/talemåder er en måde at tilpasse sig fællesskabet, og vise at man er en del af fællesskabet. Jeg tænker, at det er det du gør.

Jeg har snakket med flere børn og unge, som har prøvet at finde en måde at passe ind, man ændre på hvordan man snakker, hvad man siger og også hvordan man tænker. Det er faktisk helt normalt at man gør det, for at være en del af de andre.
Det lyder til du er nået til at nu vil du gerne være mere dig selv.

Jeg har tre forslag til hvad du kan prøve af, for at få ændret måden du taler.

Hver gang du tager dig selv i at snakke sådan, så prøv at stoppe dig selv. Enten imens eller bagefter. Så kan du enten ændre alt hvad du har sagt, eller lære af det til næste gang.
Prøv at bruge noget tid med nogle andre. På den måde vil du vænne dig til at snakke på en anden måde.
Så er der muligheden at du kan prøve at snakke med de venner omkring dine tanker. Det er jo nogle tanker der må have kørt rundt i noget tid. De er vigtige at komme ud med. Her er det måske også mulighed for at fortælle dem - det hele. At du har lyst til at væres deres ven. Men at den måde du snakker på, er træls, og det vil du egentlig gerne ændre. Og at din far ikke er muslim. Men du fik sagt det fordi du gerne vil være venner.

Hvis de er nogle gode venner, så vil de helt sikkert kunne forstå det. Det kan faktisk være i bliver endnu bedre venner af at have snakket omkring det. Ærlighed hører jo også til i venskaber.

Nu har du nogle ting at tænke over, brug måske lidt tid på at tænke det igennem, hvad du vil prøve af. Jeg håber, at du har modet og styrken til at kunne få ændret måde du snakker.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)