Brev
Nonfirmation
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg tror ikke på gud og jeg skal nonfirmeres (hvilket er min egen beslutning) jeg syntes bare det er lidt trist at der ikke er nogen tradition for nonfirmanter. Jeg mener at når folk skal konfirmeres går de ind i kirken og alle deres gæster kigger på dem. Men når jeg skal nonfirmeres er der slet ikke nogen tradition så jeg ved ikke om jeg kan komme til at føle som om det er et “overgangs ritual” når der slet ikke er noget “ritual”.
Hilsen Nonafirmandinden
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Sikken nogle gode tanker du har gjort dig om, det at blive nonfirmeret.
Jeg kan da godt forstå, at du kan have brug for nogle ritualer for at markere overgangen.
Måske kan du overveje, at lave dine egne ritualer, som du og dine forældre kan informere gæsterne om. Hvem ved, måske kan I starte en ny tradition i jeres familie for nonfirmanderne.
Faktisk er det jo det gode ved nonfirmation, at man helt selv kan bestemme hvordan man vil afholde det.
Mange holder det fuldstændig på samme måde som de kirkelige konfirmander, sange, taler, festlokale, mad og gaver.
Andre holder det som en  havefest med grill buffet og gæster i sommerklædt festtøj. Der er mange måde at fejre sin kon- eller nonfirmation.
Du skal sammen med dine forældre finde ud af, hvordan du/I vil have din fest og måske finde jeres eget ritual.
Prøv at tal med de andre i klassen om hvad de har af tanker, og hvordan de skal holde det.
Rigtig god fornøjelse og rigtig nonfirmation.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen