Mit liv er noget rod

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg vil forsøge at hjælpe dig.

Når du får mit brev, så har det desværre allerede været nytår. Men jeg håber alligevel, at du kan bruge mine råd.

Du skriver, at dit liv er noget rod. Du skriver også, at du har en anden etnisk baggrund, hvor det ikke er etisk korrekt at drikke alkohol eller ryge tobak.

Du skriver at dine forældre ved det og siger, at det er ok – så længe, du begrænser det.

Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at finde en god balance. For kulturen i din vennekreds er meget anderledes end den, som din familie kender til og accepterer.

Men det er rigtig dejligt, at du kan være ærlig overfor dine forældre, og at de virker forstående.

Jeg får indtryk af, at dine forældre kun vil det, der er bedst for dig. Det virker også som om, at du har respekt for dem.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om, hvad det betyder for dig at være 17 år og gå på et dansk gymnasium.

Hvis du taler åbent og ærligt med dine forældre om, hvordan du har det – så er det muligt, at de forstår, hvad det er, du gerne vil.

Sammen kan I forhåbentlig finde en god balance. Og måske lave nogle aftaler, som I alle kan acceptere i familien.

Aftaler og samtaler i familien er godt – også når det gælder ‘det med sex’.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst taler med dine forældre om sex, så prøv først at tale med http://etnisk ung

Her kan du få gode råd og måske ‘øve’ dig lidt i at tale om emnet – før du går til dine forældre. Du kan måske også bruge nogle af deres erfaringer og tips.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke, og husk du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)