Brev
Jeg ved det ikke
Hej brevkasse.
Jeg skriver ikke for at få hjælp, mere for at få alle de ting ud jeg ikke magter at holde inde længere.
Jeg er født og opvokset her, men jeg har kurdiske rødder.
Jeg har et helt fint forhold til mine forældre, de tænker på mig og vil mig det bedste.
Jeg muslim, hvilket betyder, at jeg lever under en masse regler, som du/I helt sikkert kender til, så det vil jeg ikke gå mere ind i. Men mine forældre har det fint med at jeg drikker, har drengevenner og kærester, dog ikke sex før ægteskabet, hvilket jeg også selv går ind for, så der er intet problem der.
Jeg har altid følt mig tyk og derfor har lidt af Bulimi i tre år, hvorefter jeg fik en svær depression, som jeg heldigvis er kommet mig over.
Jeg er en person, der går meget op i min skole og da jeg fik depression gik det ned ad bakke, min karakterer faldt gevaldigt, hvilket gjorde mig uegnet til gymnasiet. Jeg så det som et kæmpe nederlag for mig. Da mine lærere fortalte mig, at det simpelthen ikke gå være end det gjorde på daværende tidspunkt. Jeg følte mig stemplet, som en idiot. Hvis jeg var heldig, så kunne jeg komme op på et 4 tal.
Mine lærere kunne ikke lide mig, de afprøvede mig og ydmygede mig. Så jeg begyndte at pjække rigtig meget.
Jeg valgte en 10 klasse, som ændrede alt.
Nye lærere, nye omgivelser, nye kamerater og meget mere. Jeg fik det straks bedre, mine lærere har sagt flere gange, at de mente, at jeg er meget moden af min alder, hvilket jeg også føler. Jeg har svært ved at tale med personer på min egen alder.
Mit gennemsnit stig markant fra 02 til 8,7. Hvilket så konkluderer i, at jeg ikke er så dum.
Mine gamle lærere behandlede mig skidt, hvilket jeg synes er uprofessionelt, men det er overstået og jeg magter ikke at tænke på det.
Jeg skal efter sommerferien på gymnasiet, jeg glæder mig ekstremt meget til det og føler mig klar til det.
Jeg føler mig rigtig udmattet over alting, jeg magter ikke noget. Jeg føler, at jeg ikke har så meget tid, som jeg plejede.
Udover min skole arbejder jeg og jeg kan simpelthen ikke sige nej, hvis jeg bliver tilbudt ekstra vagter, så jeg arbejder meget. Hvilket gør mig træt, når jeg kommer hjem.
Jeg er et ordensmennesker og mit værelse var altid meget fint, men nu ligner det et rod. Der er ingen der må røre det, for jeg har alle mulige papirer liggende rundt omkring.
Det sociale går heller ikke så godt for mig.Jeg bruger de fleste fredage og weekender på lektier, for har tid til at arbejde. Jeg føler ikke at jeg har ‘rigtige venner’ bare nogle jeg omgås med, hvilket ikke er så rart. Jeg er personen, man bare er sammen med.
Jeg har en KÆMPE familie, jeg har ikke tal på, hvor mange onkler, kusiner fætre og alt det. Jeg snakker ikke så godt med dem, da de har en mere begrænset frihed en jeg. Jeg snakker tit med min mor om det og hun mener bare at de er misundelige på mig, fordi de også tit bagtaler mig og spreder en masse løgne og rygter om mig, hvilket gør at jeg slet ikke stoler på nogen af dem.
Og udseendsmæssigt ligner jeg dem heller ikke. De er meget mørke, mens jeg har lyst hår, blågrønne øjne og meget bleg. Mine forældre er også mærke med jeg har arvet det fra mine bedstefar.
Jeg vil faktisk gerne være meget mørkere, men jeg må ikke tage sol for mine forældre.
Hele mit liv har Jeg altid stræbet efter at være perfekt og det gør jeg stadig Jeg kæmper altid med at være et godt menneske, men jeg føler ikke selv at jeg er det.
Altså jeg lyver hele tiden og har ofte svært at kontrollere det, men samtidig giver jeg penge til dem, der enten står eller sidder foran supermarkeder og spiller lidt musik for penge.
Jeg er det mest dobbeltmoralske svin, der kan gå på to ben.
Jeg fortæller at jeg har høje moralske standarter, hvilket jeg ikke er helt sikker på er sandt. Jeg har ofte taget mig i at have svært ved at skelne med hvad, der er løgn og hvad der er sandt.
Sandheden er at jeg er alt andet end perfekt! Jeg stræber efter at være noget, jeg ikke er i stand til blive. Jeg er noget af det mest stædige, temperamentsfulde, pessimistiske, negative, løgnagtige og alt det der ligner.
Jeg undskylder for mit meget forvirrende brev.
Tak på forhånd.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Tusinde tusind tak for dit brev. Jeg vil gerne sige tak for flere forskellige gode ting, der kommer ud af dit brev. Vi vil også gerne have breve, der som dit ikke beder om hjælp til noget bestemt, men hvor barnet eller den unge har brug for at komme ud med nogle tanker. Du har med dit brev vist, at det er muligt at sende sådan et brev til brevkassen. Tak for det.
I dit brev beskriver du, hvordan du oplever det er at være dig, med den baggrund du har. Det giver os andre en uvurderlig indsigt i et andet menneskes liv og en indsigt i et liv, som vi ikke så tit kommer så tæt på. En tredje god ting, der kommer ud af dit brev er den styrke, dit brev vidner om. Du har været og er stadig i en meget meget svær situation, som jeg oplever du faktisk tackler på en rigtig god måde, ved at du tænker over din situation. På den måde kan dit brev bruges til at give andre mod til at tro på, at tingene kan blive anderledes. Så derfor skal du have en KÆMPE tak for dit brev.
Jeg vil gerne begynde med at skrive, at jeg bestemt ikke oplever dit brev som forvirrende. Når jeg læser dit brev, så får jeg den tanke, at det er skrevet af en pige, der går med rigtig mange tanker i sit hoved, har oplevet en masse svære og også nogle gode ting. Jeg får også den tanke, at du er en pige, der har høje forventninger til sig selv, men at du også dømmer dig selv for hårdt. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at man bliver forvirret, når man lever sit liv i forskellige kulturer, når man oplever så vidt forskellige skoler og så den bulimi, du også må slås med.  Jeg tænker dit brev indeholder mange mange tanker, der bare skal ud -  men jeg synes ikke, at det er et forvirrende brev, du har sendt.
Du skriver jo selv, at du ikke skriver for at få hjælp men for at få alle de ting ud, som du ikke magter at have i dig længere. Jeg vil dog gerne forholde mig til dit brev alligevel og også komme med nogle ideer til, hvad du måske kan gøre, når det hele er ved at blive for meget, og du har brug for at komme ud med dét, du ikke magter at holde inde længere. Det håber jeg er i orden.
Jeg bliver nysgerrig efter, hvad det har betydet for dig, at du har skrevet brevet til BørneTelefonen. Har det mon givet dig noget mere ro? Det kan du overveje, hvis du har lyst. Hvis det har hjulpet dig er det jo en mulighed du kan bruge en anden gang. Du er altid velkommen til at skrive her til igen. Jeg ved, at der også er mange der skriver dagbog, hvor de kommer ud med deres tanker. Det behøver man jo ikke gøre hver dag, men man kan gøre det, når det hele er ved at blive for meget. En dagbog er selvfølgelig noget andet end et brev man sender, for dagbogen behøver ikke blive læst af andre. Men for nogle er selve det at få skrevet sine tanker ned, mere vigtigt end at andre læser dét, man har skrevet.
Du skriver, at du har et godt forhold til dine forældre. Du skriver også, at du taler med din mor om, hvordan dit forhold er til din familie. Jeg får den tanke, at der er en gensidig tillid mellem dig og din mor, når du kan tale med hende om det. Jeg tænker på, hvordan det mon ville være for dig, hvis du kunne tale med din mor om alle de andre tanker, der også kører rundt i dit hoved og som nogle gange er ved at blive for meget? Ville det mon være en mulighed, ville det være hjælpsomt? Nogle gange kan det være svært at tage hul på sådan en snak. Hvis du oplever det på den måde, kunne du lade din mor læse brevet. Det siger så tydeligt en masse om alle de tanker, du går rundt med.
Jeg kan ikke lade være med at synes, at du dømmer dig selv meget meget hårdt. Jeg bliver nysgerrig efter, hvad du mon ville have sagt til en god ven eller veninde, der fortalte dig dét, som du har fortalt i brevet? Ville du også tænke, at en god ven eller veninde var et dobbeltmoralsk svin, fordi han/hun gav penge til en der mangler, samtidig med at han/hun løj? Sådan synes jeg ikke, det behøver hænge sammen. Dit brev vidner om de mange fine egenskaber, du besidder. Du er fx meget tillidsfuld, når du giver den nye skole mulighed for at vise dig, hvordan lærere også kan være. Du er fx stærk, når du kan modstå de reaktioner, du mærker fra resten af familien samtidig med, at du fortsat holder fast i at gøre dét, der er rigtigt for dig. Du passer fx godt på dig selv, når du lader værelset rode, fordi du ikke magter at rydde op. Du er fx arbejdsom, når du har et arbejde ved siden af et skoleliv, hvor du også skal passe dine lektier. Det er en anden måde, du kan se på dig selv på. Gad vide, hvordan dine tanker om dig selv ville være, hvis du øvede dig i at tænke positive tanker om dig selv? Se på det du gør, at du gør det bedste du kan som tingene er omkring dig, som noget positivt. Det er ikke altid så nemt at gøre, men for nogle virker det, når de hver aften inden de skal sove tænker på én god ting, som de har gjort i løbet af dagen. Det kunne du måske prøve?
Jeg har nu delt de tanker, som dit brev har givet mig. Måske har du lyst til at tænke videre sammen med en anden. Du har altid mulighed for at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du for eksempel læse dit brev højt og måske også svaret.
Her til sidst vil jeg gerne endnu en gang sige tak for dit meget stærke brev. Det har givet mig en indsigt i dit liv og dermed også en større viden. Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med, at din situation kan forandre sig, så du ikke vil blive ved med at opleve, at det hele er ved at blive for meget.
De største tanker og kram fra BørneTelefonen