Jeg ved det ikke

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,
Tusinde tusind tak for dit brev. Jeg vil gerne sige tak for flere forskellige gode ting, der kommer ud af dit brev. Vi vil også gerne have breve, der som dit ikke beder om hjælp til noget bestemt, men hvor barnet eller den unge har brug for at komme ud med nogle tanker. Du har med dit brev vist, at det er muligt at sende sådan et brev til brevkassen. Tak for det.

 I dit brev beskriver du, hvordan du oplever det er at være dig, med den baggrund du har. Det giver os andre en uvurderlig indsigt i et andet menneskes liv og en indsigt i et liv, som vi ikke så tit kommer så tæt på. En tredje god ting, der kommer ud af dit brev er den styrke, dit brev vidner om. Du har været og er stadig i en meget meget svær situation, som jeg oplever du faktisk tackler på en rigtig god måde, ved at du tænker over din situation. På den måde kan dit brev bruges til at give andre mod til at tro på, at tingene kan blive anderledes. Så derfor skal du have en KÆMPE tak for dit brev.
Jeg vil gerne begynde med at skrive, at jeg bestemt ikke oplever dit brev som forvirrende. Når jeg læser dit brev, så får jeg den tanke, at det er skrevet af en pige, der går med rigtig mange tanker i sit hoved, har oplevet en masse svære og også nogle gode ting. Jeg får også den tanke, at du er en pige, der har høje forventninger til sig selv, men at du også dømmer dig selv for hårdt. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at man bliver forvirret, når man lever sit liv i forskellige kulturer, når man oplever så vidt forskellige skoler og så den bulimi, du også må slås med.  Jeg tænker dit brev indeholder mange mange tanker, der bare skal ud -  men jeg synes ikke, at det er et forvirrende brev, du har sendt.
Du skriver jo selv, at du ikke skriver for at få hjælp men for at få alle de ting ud, som du ikke magter at have i dig længere. Jeg vil dog gerne forholde mig til dit brev alligevel og også komme med nogle ideer til, hvad du måske kan gøre, når det hele er ved at blive for meget, og du har brug for at komme ud med dét, du ikke magter at holde inde længere. Det håber jeg er i orden.
Jeg bliver nysgerrig efter, hvad det har betydet for dig, at du har skrevet brevet til BørneTelefonen. Har det mon givet dig noget mere ro? Det kan du overveje, hvis du har lyst. Hvis det har hjulpet dig er det jo en mulighed du kan bruge en anden gang. Du er altid velkommen til at skrive her til igen. Jeg ved, at der også er mange der skriver dagbog, hvor de kommer ud med deres tanker. Det behøver man jo ikke gøre hver dag, men man kan gøre det, når det hele er ved at blive for meget. En dagbog er selvfølgelig noget andet end et brev man sender, for dagbogen behøver ikke blive læst af andre. Men for nogle er selve det at få skrevet sine tanker ned, mere vigtigt end at andre læser dét, man har skrevet.
Du skriver, at du har et godt forhold til dine forældre. Du skriver også, at du taler med din mor om, hvordan dit forhold er til din familie. Jeg får den tanke, at der er en gensidig tillid mellem dig og din mor, når du kan tale med hende om det. Jeg tænker på, hvordan det mon ville være for dig, hvis du kunne tale med din mor om alle de andre tanker, der også kører rundt i dit hoved og som nogle gange er ved at blive for meget? Ville det mon være en mulighed, ville det være hjælpsomt? Nogle gange kan det være svært at tage hul på sådan en snak. Hvis du oplever det på den måde, kunne du lade din mor læse brevet. Det siger så tydeligt en masse om alle de tanker, du går rundt med.
Jeg kan ikke lade være med at synes, at du dømmer dig selv meget meget hårdt. Jeg bliver nysgerrig efter, hvad du mon ville have sagt til en god ven eller veninde, der fortalte dig dét, som du har fortalt i brevet? Ville du også tænke, at en god ven eller veninde var et dobbeltmoralsk svin, fordi han/hun gav penge til en der mangler, samtidig med at han/hun løj? Sådan synes jeg ikke, det behøver hænge sammen. Dit brev vidner om de mange fine egenskaber, du besidder. Du er fx meget tillidsfuld, når du giver den nye skole mulighed for at vise dig, hvordan lærere også kan være. Du er fx stærk, når du kan modstå de reaktioner, du mærker fra resten af familien samtidig med, at du fortsat holder fast i at gøre dét, der er rigtigt for dig. Du passer fx godt på dig selv, når du lader værelset rode, fordi du ikke magter at rydde op. Du er fx arbejdsom, når du har et arbejde ved siden af et skoleliv, hvor du også skal passe dine lektier. Det er en anden måde, du kan se på dig selv på. Gad vide, hvordan dine tanker om dig selv ville være, hvis du øvede dig i at tænke positive tanker om dig selv? Se på det du gør, at du gør det bedste du kan som tingene er omkring dig, som noget positivt. Det er ikke altid så nemt at gøre, men for nogle virker det, når de hver aften inden de skal sove tænker på én god ting, som de har gjort i løbet af dagen. Det kunne du måske prøve?
Jeg har nu delt de tanker, som dit brev har givet mig. Måske har du lyst til at tænke videre sammen med en anden. Du har altid mulighed for at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du for eksempel læse dit brev højt og måske også svaret.
Her til sidst vil jeg gerne endnu en gang sige tak for dit meget stærke brev. Det har givet mig en indsigt i dit liv og dermed også en større viden. Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med, at din situation kan forandre sig, så du ikke vil blive ved med at opleve, at det hele er ved at blive for meget.

De største tanker og kram fra BørneTelefonen
Ps.
Måske arbejder du mere end man må, når man er 17 år. Hvis du vil læse mere om de arbejdstidsregler, som gælder for 17 årige kan du læse mere her på Arbejdstilsynets hjemmeside: https://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdsmiljoemner/unges-arbejde/unges-arbejdstid-hviletid-og-fridogn.aspx

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)