Islam

Hej jeg er en pige på 14 år og har ville konvertere til islam i snart 2 år.

Men jeg er bange for hvordan min familie vil tage det, da min mor ikke er så glad for islam. Og hun tror at jeg vil begynde at gå med hijab/tørklæde, og så har jeg så sagt til hende at det kommer jeg til hvis jeg konverter.

Så mit spørsmål er kan man godt konvertere til islam hvis man er under 18

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du i lang tid gjort dig mange tanker omkring den store beslutning, som det er at konvertere.

Mange unge, som ønsker at konvertere til en anden religion, er bekymrede for hvordan deres familier vil reagere. Der kan være mange grunde til at forældre ikke føler sig trygge ved tanken om at deres barn vil følge en anden religion.

Måske handler det om, at de er bekymrede for at “miste dig”- for eksempel hvis I ikke længere kan holde jul sammen eller de tror, at du vil trække dig fra familien til fordel for nye bekendtskaber?

Det kan også være, at de ikke kender særligt meget til Islam og derfor har et bestemt billede af, hvad det handler om.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du har talt med din mor omkring det. Men det vil være en god idé at tage en snak, hvor du fortæller hvorfor det er vigtigt for dig at konvertere Islam.

Mange religiøse mennesker (fra alle slags religioner) oplever, at troen giver dem en slags ro i sindet og følelsen af, at der er en mening med livet. Mon det også er sådan du har det? Eller er det noget andet, du synes er vigtigt eller spændende?

En idé kunne være at skrive nogle punkter ned omkring hvordan du forestiller dig, at du gerne vil have dit liv som muslim skal se ud. Men også alle de punkter, som IKKE ændrer sig af at du har en anden religion.

Det kan for eksempel være, at du gerne stadig vil holde jul med din familie. Eller hvis du går til en fritidsinteresse som du er glad for, at du så fortsat vil gå til det.

Når du har skrevet de forskellige punkter ned, så kan du aftale et tidspunkt med din mor, hvor der er tid til at tale sammen. Her kan du åbne op for en snak omkring hvad det at være muslim egentlig betyder for dig og din dagligdag.

Samtidig kan din mor også få mulighed for at sætte ord på, hvad det er som bekymrer hende.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide om man kan konvertere, når man er under 18 år. Det kan man i princippet godt. Men det kan give anledning til mange dilemmaer og konflikter, hvis man vælger at konvertere, når man er så ung –  især hvis ens familie er imod det.

Men husk, at det er kun DIG, der bestemmer hvad du tror på. Man kan sagtens have en stærk “åndelig” tro, uden at man behøver at konvertere. Tænk på, at man også sagtens kan være kristen uden at være konfirmeret.

På samme måde kan man også godt være en troende muslim uden at leve efter de forskellige leveregler, ligesom det heller ikke er alle muslimske kvinder som går med tørklæde. Der er mange måder at tolke religioner.

Mon det kunne være en mulighed for dig at betragte dig selv som muslim, men uden at behøve at konvertere lige nu? Du kan altid tage den beslutning, når du er blevet ældre. Det er nemlig bedst, at det foregår i et stille og roligt tempo.

På den måde kan du blive afklaret med hvad du ønsker af dit liv på lang sigt. En del mennesker oplever nemlig, at det nemlig noget, der kan ændre sig gennem livet.

Samtidig er det også vigtigt, at det ikke giver anledning til svære konflikter mellem dig og din familie, især imens du er så ung. Hvad tænker du mon om det?

En idé kan være at låne Koranen på biblioteket og lære  mere om religionen – og måske kunne det også være spændende at sammenligne den med Biblen, for at se på hvilke punkter, de er ens og på hvilke punkter de er forskellige?

Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)