Invandrer?

Hej. Jeg er en 16 årig pige, og jeg har bare et spørgsmål, som jeg håber i vil svare på.

Min bedstemor er født i Danmark, (eller det går jeg ud fra hun er) men min bedstefar er fra Tyskland, og er efterfølgende flyttet til Danmark. De fik så min mor, og min mor fik mig med en dansk mand. Er jeg indvandrer af den grund?

Jeg ved min far også tysk og canadisk familie, jeg ved bare ikke hvor langt ude det er.
Mange tak hvis i vil svare, da jeg er lidt usikker.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Danmarks Statistik har valgt at sige, at en person som dig ikke er ‘indvandrer’. For du er født i Danmark.

Andre har valgt anderledes definitioner. Der er ingen naturlov, der afgør, hvad den ‘sande’ definition er. Måske er det heller ikke så vigtigt.

Men jeg kan godt forstå, at det kan føles lidt interessant at tænke over sig selv og sin slægt. Hvor mon man stammer fra? Ser andre på en som en ‘rigtig dansker’? Det er klart, at du giver det en tanke.

For mange år tilbage var der slet ikke nogen mennesker i vores del af verden. Faktisk er vi alle ‘vandret ind’, når vi går (langt nok) tilbage i tiden.

Men hvorfor dukker ordet ‘indvandrer’ så op igen og igen?

Folk har forkellige formål med at bruge ordet ‘indvandrer’.

Nogen bruger ordet ‘indvandrer’ om sig selv. Måske fordi andre skal vide, at deres familie engang vandrede ind i Danmark fra et andet land.

Andre arbejder fx med at lave statistik. De synes, det er interssant at tælle hvor mange mennesker, der vandrer rundt mellem landene. Derfor er de nødt til at finde på definitioner for indvandring.

Der findes også mennesker, der mest bruger ordet ‘indvandrer’ om andre personer end dem selv. De føler måske først og fremmest behov for at skelne mellem dem selv og andre grupper i samfundet. Ikke alle, der tænker sådan, ved, at deres egen slægt er blandet op med folk, der er indvandret til landet. Måske for 4 generationer siden. Måske for længere tid siden.

Der kan også være andre grunde til at bruge ordet ‘indvandrer’ … men du hører altså ikke til denne gruppe af mennesker i følge Danmarks Statistik.

Emnet ‘indvandring’ kan man lære meget mere om ved at læse bøger om Verdens- og Danmarkshistorie.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)