Ikke løst til at være muslim

Jeg er ikke rigtig sikker på hvilken kategori den her skal hen i.

Hej, jeg bor i et muslimsk hus, men jeg har ikke lyst til at være muslim. Jeg vil gerne komme gå rundt som jeg vil osv. Jeg ved godt det stadig er mine forældres ansvar og deres beslutninger der gælder. Jeg synes bare jeg mister så mange oplevelser og muligheder på grund af jeg er muslim. Jeg har ikke have mulighed for at bare stoppe med at være muslim, mine forældre tvinger mig til at gå i det tildækkende tøj, bede osv – Og jeg har ikke noget valg.

Jeg er trans, min familie ved det ikke. Men de er transfobiske og homofobiske. Jeg vil bare gerne have mulighed for at gå i det tøj jeg vil osv. Jeg kan ikke forklare det men jeg vil ikke vente med at flytte ud, jeg vil gerne have den mulighed nu. Om nogle år vil det sikkert være lige meget for mig.

Mine forældre ville ikke forstå mig, og sikkert smide mig ud hvis de vidste jeg havde det på den her måde. Jeg ved godt jeg ikke bare kan slippe væk fra at være muslim, især fordi næsten alle jeg kender er muslimer og vil miste dem helt fra mit liv.

Jeg ville bare ønske jeg var i en anden familie eller kultur. Fordi det er islam der holder mig tilbage, jeg også begyndt at hade religionen, meget. Selv det jo ikke er alle muslimers skyld og jeg ved godt. Inderst inde giver mig dårlig samvittighed at det er sådan her.

Jeg føler bare jeg aldrig vil kunne nyde mit liv sådan her, selv om det vil have sine konsekvenser. Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal gøre.

15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev, som både er meget ærligt og reflekterende!

Du fortæller, at du ville ønske, at du var i en anden familie eller kultur og at du ikke føler, dine forældre forstår dig – at du har sider, som du ikke føler, du kan vise dem. Jeg kan sagtens forstå, at det er virkelig hårdt – du tænker måske også, at det netop burde være med familien, man skulle kunne være sig selv? Jeg ved, at mange unge, har det som dig og det kan give dem en oplevelse af, at de må vælge mellem at tage hensyn til sig selv og egne ønsker – eller til familien.

Du kommer ind på, at du vil miste din familie, hvis du ikke gør, som det bliver forventet af dig. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det ikke er nogen let beslutning og måske også en beslutning, hvor du har brug for nogen, der kan tilbyde dig andre perspektiver på sagen. Lige nu virker det måske kun som om, at der er to veje at gå, men hvad hvis der er en tredje vej? Ville du være åben for at prøve den?

Jeg ved, at der organisationer, som ikke laver andet end at hjælpe mennesker i din situation og som har meget erfaring med det. Måske kender du allerede til den organisation, jeg vil anbefale, men hvis ikke får du et link her: Forside – RED Center (red-center.dk)

Red Center er en organisation som hjælper i forbindelse med negativ social kontrol. Det er anonymt og du kan både chatte eller ringe.  Mit håb er, at de kan give dig nogle gode råd og erfaringer, som du måske ikke selv har tænkt på. Måske det kan gøre din situation lidt mere tålelig, indtil du selv kan vælge at træffe dine egne beslutninger.

Du skriver derudover, at du transseksuel, men ikke kan fortælle dine forældre om det. Mon du har talt med andre, som er i en lignende situation? Det er de færreste, der finder det nemt at give udtryk for en ny identitet end den, som resten af verden ser. Nogle oplever også – som dig – at det ikke føles som en mulighed. Det kan dog alligevel være rart at blive mødt og forstået i sine frustrationer samt få et andet perspektiv på, hvordan man måske alligevel kan udleve nogle af sine ønsker. Mon du har hørt om LGBT? Du kan finde deres hjemmeside på følgende link: LGBT+ DanmarkHjem – LGBT+ Danmark.

LGBT er en organisation, der kæmper for blandt andet transseksuelle og vil være et sted, hvor du formentlig vil kunne møde stor forståelse og måske endda opleve noget genkendelighed i de tanker du går rundt med.

Selvom det måske ikke løser dine problemer nu og her, tænker jeg, at det er vigtigt, at du ikke går rundt med tingene alene. Problemer føles nemlig ofte større, når man selv bærer på dem. Mit håb er derfor, at du vil opleve byrden en smule lettere ved at inddrage andre i dit liv – selvom du ikke føler, at du kan gøre det åbenlyst, vil du på de sider jeg har anbefalet, kunne gøre det helt anonymt.

Mon du har mod på at kontakte nogle af de steder, jeg har foreslået? Jeg tænker, at de måske vil kunne hjælpe dig i en retning så du i højere grad kan få en følelse af at kunne være dig selv.

Fra erfaringer her på brevkassen ved vi, at der er mange, der kender til det med at føle, man skal være noget, som man ikke er – at føle sig forkert og ved siden af. Det kan gøre, at man føler sig ret alene, selvom virkeligheden er, at der er mange, som oplever det samme, som én selv. Måske kender du til den følelse selv? Jeg håber, at det her svar måske vil kunne få dig føle dig lidt mindre alene med dine tanker og følelser.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS. Det er anonymt og vi er altid klar til at lytte.

Selvom du måske ikke selv føler det, lyder det til at du allerede er godt i gang med at finde ud af hvem du er og det er virkelig dejligt at opleve. Det værste man kan gøre er at forsøge at være en anden og derfor håber jeg du fortsat kan gå på opdagelse i at finde ud af, hvem du er og hvad du har af ønsker og drømme for livet.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)