Brev
Giftes med fætter?
Jeg er en 16-årig pige som kommer fra en muslimsk familie. For cirka 3 mdr siden begyndte min far og mor at snakke om at de synes det ville være bedst for mig at blive gift med min fætter, pga hvordan min søster levede sin ungdom. Jeg har prøvet at fortælle dem at jeg aldrig vil gøre som min søster, men de stoler ikke på mig. De vil ikke have jeg bliver beskidt og vil bare beskytte mig.
Jeg har virkelig ikke lyst til at blive gift væk til min fætter, og har overvejet at gå fra hele familien. Jeg kan umuligt overbevise dem om noget andet.
Jeg er bange for at jeg i sidste ende bliver nødt til at gifte mig med min fætter, fordi de ellers vil udelukke mig fra familien. Hvad skal jeg gøre? og sige til dem??
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Du skal vide, at der aldrig er nogen, der kan bestemme, hvem du skal giftes med – hverken i dag eller når du bliver ældre. Det er dig, der bestemmer! Det betyder med andre ord, at dine forældre ikke må bestemme, at du og din fætter skal giftes. Det skal dine forældre vide. Hvis du har mod på det, kan du jo vise dem mit svar?
Men jeg ved også godt, at det kan være rigtig svært selv at forklare ens familie det, især hvis de har et andet syn på ægteskabet. Derfor tænker jeg, at du og din familie har brug for hjælp. Hos “Red Center” er de eksperter i at hjælpe unge, der føler sig presset, fx af deres familie. Du kan se mere på deres hjemmeside her. Jeg tænker, det kunne være et godt sted for dig at få hjælp..
En anden mulighed er, at du får hjælp fra nogen i dit omgangskreds, fx et familiemedlem eller måske din lærer. Det vigtige er, at der er nogen, der kan lære dine forældre, at du har dit eget frie valg, og dermed ikke skal giftes med en, du ikke selv vælger – og det skal ikke betyde, at du ikke må være en del af din familie. Det skal din familie have hjælp til at lære at forstå.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, så du kan få den hjælp, du har brug for. Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen igen på 111611. Husk det.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen