Forvirret omkring kristendom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige.

Det er netop i din alder, at mange begynder at sætte spørgsmålstegn, ved de holdninger de er opdraget med. Det kan f.eks. være religiøse holdninger eller politiske holdninger.
Når man er ved at blive voksen, er det nemlig naturligt, at man danner sig sin egen mening om tingene. Du er nu kommet i tvivl om nogle af de religiøse holdninger, du er opvokset med.

Hvis du kender andre unge med samme religiøse opvækst, som du har haft, vil der sikkert være nogle af dem, der er i samme situation? Det er en sund proces, når man begynder at danne sig sine egne meninger. Men det kan også være vældig besværligt, især når man som du har nogle forældre, der er meget stærke i troen.

Jeg tænker på, om du har mulighed for at diskutere din tvivl med andre? Måske med andre unge fra dit trossamfund, med en præst eller en anden voksen? Eller mon der findes et chatforum for kristne unge? Jeg tror nemlig, at det vil hjælpe dig, hvis du får mulighed for at dele dine tanker med andre. Måske finder du ud af, at du ikke er alene med dem.

Det er ofte sådan med religion og f.eks. biblen eller koranen, at den tolkes forskelligt af den enkelte. Dine forældre tolker biblen på én måde - bl.a. at man skal hade andre religioner. Jeg tror nemt, at du vil kunne finde andre tolkninger, som måske passer bedre ind i din forståelse af religion og mennesker. Det behøver ikke at betyde, at du ikke skal være kristen længere. Men det kan være, at du med tiden vil danne dig din egen forståelse af, hvad kristendommen betyder for dig.

Du lyder til at være en klog og velreflekteret 15-årig. Hold fast i dine gode tanker og overvejelser - det er kun sundt at være nysgerrig på, hvilke andre værdier og forståelser, der findes derude.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.