Familieproblemerr

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tak for dit brev, jeg er rigtig glad for at du skriver herind.

Du skriver, at din forældre vil sende dig på genopdragelsesrejse i dit hjemland, da du er blevet for vestlig, og du ikke har lyst til at blive sendt væk. Når du er bekymret for at blive sendt ud af landet, er det vigtigt at der er nogle voksne som ved det. Både så du har mulighed for at få hjælp inden det sker, og for at der er nogle voksne som ved hvad der kan være sket, hvis de ikke længere kan komme i kontakt med dig. Er der nogle voksne som du kunne fortælle om din situation? Måske har du en lærer som du er tryg ved eller måske kommer du i en ungdomsklub, hvor der er nogle voksne som du kan tale med?

Der er andre unge med anden etnisk baggrund end dansk, som har oplevet lignende bekymringer om at blive sendt på genopdragelsesrejse i udlandet. På en hjemmeside der hedder Etnisk Ung, kan du læse både om unge som har stået i lignende situationer og samtidig få helt konkrete råd til hvad du kan gøre, hvis du bliver sendt ud af landet. For eksempel kan det være en god idé at udfylde noget der hedder en udrejseblanket og give det til en voksen. Du kan læse om det her: http://etniskung.dk/For-unge/Genopdragelsesrejse/

Det er sådan, at alle skolelærere, klubpædagoger og andre voksne som arbejder med børn og unge, har noget som hedder underretningspligt. Det vil sige, at hvis du fortæller dem om dine bekymringer, om at blive sendt ud af landet og at din bror slår dig, så skal de voksne fortælle det til kommunen, og kommunen skal så sørge for, at hjælpe dig.

Hvis du ikke synes, at du kender nogle voksne som du kan tale med, er det også muligt at du selv kontakter din kommune og beder om hjælp. Hvis du er bekymret for, at kommunen ikke lytter til det du siger eller det du ønsker hjælp til, kan det måske være en hjælp for dig at have en bisidder med, når du skal tale med kommunen. Børns Vilkår har et børnebisidderkorps som kan hjælpe dig, hvis du ikke har nogen voksen, du stoler på og som du har lyst til at tage med.

Hvis du gerne vil have en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver, som vil hjælpe dig videre, eller du kan skrive til BørneChatten. Både på BørneTelefonen og på BørneChatten kan du altid starte med at fortælle om dine problemer, og når du er klar til det, kan du fortælle, hvem du er, og rådgiveren vil sørge for at en bisidder kontakter dig. Hvis du får lyst til at tale med en rådgiver, kan du også starte med at oplyse dit id.nr. på dit brev herind, så rådgiveren kan læse dit brev og mit svar, så du ikke behøver at starte helt forfra med at fortælle om dig og din familie.

Når du frygter for dit liv, er det vigtigt at du får hjælp hurtigst muligt. Hvis du vælger at kontakte nogle for at få hjælpe, hvad enten det er din lærer, kommunen eller BørneTelefonen, er det vigtigt at du fortæller om frygten for, at din bror slår dig ihjel og at dine forældre støtter op om det din bror gør. Det er vigtigt at du fortæller, at din bror har været banderelateret, og at du er bange for hvad der vil ske, hvis du forsøger at stikke af eller måske får hjælp til at bo et andet sted. Det er ikke i orden, at din bror er voldelig overfor dig, og det er dine forældres opgave at passe på dig og sørge for din bror ikke er voldelig overfor dig. Hvis dine forældre ikke passer på dig, så er det vigtigt at du får hjælp af nogle andre voksne til at stoppe volden fra din bror.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hvad der kan komme til at ske, og jeg håber, at du kan finde modet til at søge mere hjælp hos nogle af dem jeg har foreslået. Du er også altid velkommen til at skrive herind til Brevkassen igen.

Kærligste Hilsner BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)