få aldrig lov til noget

Hej

jeg er thailandsk og jeg bor med min meeor or Papfar.

Det var det igår der har fest og det må jeg ikk deltage.

Jeg spørge hvorfor hun sagde at jeg er stadig en 14årlig. Så sagde jeg “mor men jeg få aldrig lov til noget og der er jo kun drenge til pige fra 14-17 år hun sagde “nej og selvfølgelig du få aldrig lov til gå nogle stedet”.

Så forsøgte jeg og tage med, men min mor opdater det.

Hun blive mega sur på mig, og nu hun sagde at jeg må ikk bruge min telefon og min computer i en måneden.

Alt så jeg føle som om jeg få aldrig lov til noget jeg må ikke sove hos min veninde jeg må ikke tage til fest

jeg må ikke noget som helst jeg føle mig så Press og trykt.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. I dit brev beskriver du, hvordan du føler dig begrænset i forhold til hvad dine venner og veninder må. Du fortæller en del om en enkelt episode, hvor du gerne ville med til en fest, mon der kun har været denne ene episode, eller har du oplevet andre situationer?

Når jeg spørger om det, er det fordi at du netop nu har den alder, hvor rigtigt mange af dine jævnaldrende kan opleve følelsen af, at alle de andre må mere end de må, kender du det? Det kan være du har oplevelsen af at alle dine venner må komme senere i seng, får flere lommepenge, eller må helt andre ting som du ikke må. Jeg ved godt, at dine oplevelser ikke bliver lettere ad den grund, men alligevel kan det måske være en lettelse for dig, at du ikke er den eneste der har det sådan?

Når det er sagt, kan din etniske baggrund måske være med til, at du har nogle strammere rammer end dine danske venner har. Jeg kan tænke mig, det vil være af stor betydning for dig, at du også kan deltage i fester både for ene piger men også fester hvor drenge er med. Netop disse dilemmaer og lignende har hjemmesiden

www.etniskung.dk

en række bud på, kender du den side?

Det er en hjemmeside lidt ligesom Børns Vilkår, men etnisk ung er mest for unge med anden etnisk baggrund. Vidste du i øvrigt, at på etnisk ung er der også en rådgivningstelefon og en brevkasse. De børn der på den ene eller anden måde kontakter siden, er også anonyme for deres forældre. Det betyder at forældrene eller andre voksne ikke kan se på eksempelvis telefonregningen, at børnene har ringet dertil, for nogen børn er det af stor betydning.

Jeg spekulerer på, om du kan tale med din mor om hvad det var der gik galt for jer den gang du forsøgte at komme med til festen, også selv om du ikke måtte. Selv om festen jo for længst er forbi, kan I måske tage udgangspunkt i den episode, for at finde ud af hvordan I fremadrettet kan lave nogle aftaler og regler. Hvis du ikke må tage til fester, kan du så måske få lov til at holde nogle små pigehyggeaftner? Jeg ved godt det ikke er det samme som en ”rigtigt” fest, men måske kan din mor så se dine veninder lidt an.

Jeg ved, at der på mange skoler også er ungdomskoleundervisning, mon der er sådan noget der hvor du bor? Når jeg spørger om det, er det fordi der nogle gange i forbindelse med ungdomskolerne også er nogle klubaftner. Til klubaftner er der også voksne med, måske kan det være noget for dig som en mulighed for at tage med til noget om aftenen, hvad tænker du om det?

Hvordan mon dit forhold er til din papfar, kan du tale med ham om hvordan du føler det? Måske har din papfar en anden holdning til, hvad du må og ikke må. Kan det være en mulighed, at I alle tre kan tale sammen om, hvordan I fremadrettet kan undgå sådan et sammenstød som din mor og du havde i forbindelse med den fest du skrev om?

Du er selvfølgelig også velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det.

Mange Kærlige hilsner

BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)