Brev
er bange for at hun bliver slået i hjemmet.
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til afsenderes anonymitet.
Hej,
jeg er en tretten årlig dreng, og jeg har en jævnaldrende ven, (af modsat køn) og vi er begyndt qt blive ret gode venner… Men problemet er at hun ikke må ses drenge for hendes far, hun siger at det er noget med hånd religion-altså, vi kommer begge i en klub, og hun må også gerne tage med på lejre og sådan, men ellers ikke –
vi er så et par venner der på mandag tager i en lille  forlystelsespark, og hun er inviteret med…. Men så skrev hun en besked til mig her den anden dag. Hun sagde “er ikke sikker på om jeg kommer, har ikke spurgt” og få jeg spurgte til hvorfor svarede hun: “jeg kan ikke lide at spørge dem om sådan noget, du ved nok hvorfor.” og da jeg spurgte senere sagde hun at det ikke havde noget at gøre med hendes forbud mod at mødes med drenge.
Da jeg senere endnu spurgte om hvorfor, sagde hun at det var et lidt grænseoverskridende spørgsmål hun ikke ville svare på…  Så jeg er begyndt at tro at hun bliver slået i hjemmet…  Hun har også ret tit ondt, og kommer tikke så temmeligt tit til skade (i forhold til os andre) . Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Om jeg skal gå til politiet? Om det ville ødelægge vores venskab, om jeg overreagerer osv…
Håber jeg kan få hjælp herinde
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige dreng.
Tak for dit brev.Til at starte med vil jeg gerne rose dig for at være en god og omsorgsfuld ven. Jeg tænker, at det er det, din veninde har rigtig meget brug for.
Du fortæller, at din veninde har en religion, som gør at hun ikke må ses med drenge. Derfor er nok svært for hende, at spørge om hun må tage med jer, da det jo er en regel i hendes hjem og i hendes religion. Det kan være rigtigt svært at bo i Danmark og samtidig have en religion eller nogle forældre, som giver en masse begrænsninger (så man ikke må de samme ting som andre). Måske synes din veninde også, at det er svært, og har derfor svært ved at snakke om det?
Det kan også være at hun bliver slået derhjemme, som du skriver. Hvis hun gør det, så er det en alvorlig sag, da det er ulovligt. Hun har sagt til dig, at hun ikke vil svare på dit spørgsmål, men det fjerner jo ikke din bekymring.
Jeg tænker på, om du mon har en voksen du stoler på? En lærer, pædagog eller dine forældre. For det kan være godt at få snakket om din bekymring, og måske kan de hjælpe med noget. Jeg forstår godt, at du er i tvivl, om det kan ødelægge jeres venskab, at du fortæller nogen om din bekymring. Sådan er der mange, der har det, hvis de har fået betroet en hemmelighed fra en ven, eller hvis de kan se på en ven, at han/hun ikke har det godt. Men man ER en god ven, når man reagerer på, at man er bekymret. Du kan jo prøve at tænke på, hvordan du gerne vil have, at dine venner skulle reagere, hvis de var bekymrede for dig.
Derudover så synes jeg, at du skal blive ved med at være hendes gode ven, du kan støtte hende og være der for hende - og måske får hun på et tidspunkt mod på at fortælle dig, hvis hun bliver slået.
Du kan også foreslå hende at kigge på en hjemmeside, der hedder www.etniskung.dk. De ved en masse om de problemer, man kan få, når man har en religion, der har strengere regler end kammeraternes.
Venlig hilsen BørneTelefonen