Brev
En arabisk far.. :/
Jeg er en pige å 12 år..
Jeg er halv araber og mine forældre er skilt,
jeg har det meget svært for tiden, fordi min far er meget på nakken af mig.. 🙁 Det vil sige at han begår både psykisk vold og “vold” på mig og min pap mor..
Min lille bror vil ikke se ham mere og det kan jeg også godt forstå men jeg er den eneste som han har tilbage og jeg vil ikke gøre ham ked af det..
Han slår mig nogle gange og siger forskellige ting om hvordan jeg ser ud..
Jeg vil helst ikke se ham mere, og når min lille bror er med ude og se ham så får han alt opmærksomheden.. Han får både penge og spil til hans computer som min far også har givet ham..
Jeg tænker tit på om hvorfor jeg skal leve hvis der alligevel ikke nogle som gider mig.
Min mor har sendt mig til psykolog men jeg synes ikke det virker.. Føler mig bare som en freak som skal have hjælp til at klare livet..
Please hjælp mig..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver, for jeg kan godt høre,at du har det svært med din far.
Det er bestemt ikke i orden, at han slår dig og din papmor. Det han gør er meget forkert og også strafbart. Man må ikke slå, hverken sin kone eller sine børn. Heller ikke selvom, at han måske synes, at det almindeligt og ok at gøre. Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at se ham mere, og det synes jeg heller ikke at du skal, når han slår og taler grimt til dig.
Det er vigtigt, at du passer på dig selv og ikke besøger en far, der udsætter dig for vold.
Har din mor eller andre mon fortalt om hans voldelige adfærd til nogen? Hvis ikke det bliver sagt til nogen, der kan stoppe ham, bliver han måske bare ved med det? Hvis din mor ikke vil sige det til nogen, skulle du måske selv sige det til en lærer eller en anden voksen, som du har tillid til? Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111 og bede en rådgiver om hjælp til, hvordan det kan blive fortalt til nogen, som kan stoppe ham.
Jeg tænker, at det var klogt af din mor at tilbyde dig hjælp fra en psykolog, for det er helt naturligt, at man kan få det psykisk dårligt, når man er blevet behandlet dårligt af en person, som burde give omsorg og tryghed. Jeg tænker, at du måske skulle give det en chance med psykologen. Der kan godt gå noget tid, inden du begynder at føle ,at du får det bedre. Psykologen vil også være en god person, der kan hjælpe dig når du fortæller, at din far slår dig og taler grimt til dig. Hvis du stadig ser din far og han stadig slår dig, er det måske også grunden til, at det ikke rigtigt har hjulpet dig med psykologen, endnu?
Du skriver noget om, at du kan føle at ingen vil have dig. Det lyder ikke rart, at du har den følelse. Jeg tænker, at du måske kan have fået det sådan, fordi du bliver behandlet dårligt. Så kan man godt miste sit selvværd og troen på, at nogen elsker en. Jeg håber, at du har det godt hos din mor, og at hun bakker dig op i, at du ikke skal besøge din far, når han slår. Hvis din mor ved, at din far slår, så har hun pligt til at passe på dig. Det kan hun gøre ved, at du ikke kommer på besøg hos din far. Hun kan tale med kommunen, om det der sker hos din far. Så kommunen kan hjælpe jer.
Hvis ikke din mor kan hjælpe dig, så er det vigtigt, at du får hjælp, så du ikke skal udsættes for vold igen.
Jeg tænker at du skal prøve at holde fast i at gå til psykologen. Det er godt at have en person, som ikke er i familie med dig, til at få snakket det hele igennem og som kan hjælpe dig med at gå en mere tryg fremtid i møde.
Kærlig hilsen BørneTelefonen