Dyrevelfærd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du ser eller tænker på, at dyr ikke bliver behandlet ordentligt. Det er godt, at du har sat dig ned og skrevet til os om det. For det er noget, der fylder i dine tanker og betyder meget for dig.

Dyr er levende, tænkende, sansende væsener, som kan føle smerte og glæde. Derfor skal vi mennesker tage os godt af dem. At du får det dårlig, når du ser dyr bliver behandlet frygteligt, viser, at du er et menneske med medfølelse og hjertet på rette sted.

Jeg tror, at de fleste danskere får det dårligt, hvis de ser dyr, der ikke lever under ordentlige forhold. Men det er ikke altid, at vi får handlet på det i en travl hverdag.

I den danske Dyreværnslov er der nogle love, der skal sikre, at dyr ikke mishandles, ikke lever under uhygiejniske forhold, har plads nok, transporteres under ordentlige forhold og meget mere. Alligevel viser rapporter og Fødevarestyrelsens kontroller, at dyrevelfærden ikke altid er så god, som den skulle være.

Der er også flere organisationer, der  brænder for og kæmper for bedre dyrevelfærd både i  Danmark og i mange andre lande i verden. Hvis man er over 18 år, kan man støtte nogle af de organisationer eller lave frivilligt arbejde i nogle af dem.

70% af danskerne tænker faktisk over dyrevelfærd og er bekymrede over det, ligesom du er. Der er næsten lige så mange, der tænker på dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Nogle kigger efter fødevarer med dyrevelfærdsmærket eller mærket “Anbefalet af dyrenes beskyttelse”, der er ment som en hjælp til at finde fødevarer, der er produceret under forhold med god dyrevelfærd.

Men hvad kan børn/unge gøre for at gøre en forskel i forhold bedre dyrevelfærd?

Noget af det I kan gøre er at snakke med andre om, hvad der betyder noget for jer. Det kan være hjemme, i skolen eller sammen med venner. Så kan man inspirere hinanden.

Du skriver, at du har det forfærdeligt med at spise kød, og du ville gerne være vegetar. Du har ikke lyst til at dyrene skal slagtes, bare for at du kan få et stykke kød.

Der er nogle, der vælger at blive vegetarer, fordi de tænker som dig. Men børn kan jo ikke bestemme, hvad der skal spises i familien. Og rigtigt mange danskere spiser rigtigt meget kød ligesom din familie.

Men måske kunne du sige til din familie, at du godt kunne tænke dig, at I satte jer ned og snakkede sammen om noget vigtigt, I går og tænker på. Hvis I kunne aftale et tidspunkt, hvor der er tid og ro til at snakke, kunne du så sige, at du går og tænker meget på dyrevelfærd,  og gerne vil snakke om det? Du kan måske fortælle dem om den video, du har set, og om at du har lyst til at blive vegetar.

Jeg kender ikke din familie og ved desværre ikke, hvordan de vil reagere på det. Det kan være, de vil tage det alvorligt, men det kan også være, de synes, det er lidt pjattet.

Hvis de nu ikke tager så godt imod det, så har du i hvert fald forsøgt. Mon der kunne være andre måder at få det lidt mere ind i din hverdag på? Det kan være, du har en maddag derhjemme, hvor du kunne lave vegetarisk mad eller noget med fisk? Det kan være, du selv smører din madpakke. Så kan du tage et æg med i stedet for kødpålæg. Det er bare lidt idéer.

En anden mulighed er at bede din lærer i natur og teknik om at tage emnet, Dyrevelfærd, op, når du kommer tilbage til skolen. Det er ikke så længe siden, at Fødevarestyrelsen har taget initiativ til at få udgivet et undervisningsmateriale om Dyrevelfærd for 4.-6. klasse og 7.-9. klasse.

Måske kunne du foreslå, at I bruger det og laver nogle oplæg, I kunne holde foran klassen. I kunne måske endda invitere andre klasser ind og høre det og diskutere oplæggene med dem – eller invitere jeres forældre til at komme og høre det.

Det kunne være en mulighed for at både I og andre fik mere viden om dyrevelfærd og blev mere klar over, hvorfor det er vigtigt. Jeg foreslår det, fordi det kunne være en måde at gøre en forskel på i forhold til dyrevelfærd for børn/unge.

Og hvis det var et emne, I arbejdede med i skolen, ville det måske også være naturligt for jer at fortælle om det og diskutere det derhjemme i familierne.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvordan du kan komme til at gøre en forskel i forhold til bedre dyrevelfærd.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)