“Born For This!”

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kæreste pige på 16 år

Hvor er det godt, at du fandt modet til at skrive herind. Jeg kan godt forstå, at du bestemt ikke har lyst til at blive gift med en mand du ikke kender - og det bør du heller ikke. Du har rettigheder, som betyder, at du skal beskyttes imod at blive giftet væk, at blive rørt intime steder mod din vilje og at blive spærret inde. Det er ikke lovligt i Danmark.

Jeg kan også sagtens forstå, at du lige nu står overfor et rigtig svært valg. At dit liv på mange måder afhænger af dit næste skridt, som du skriver - og at det gør dig bange. Her skal du have fat i dit mod igen, da du bliver nødt til at fortælle nogen om dine forældres planer med dig. Du har ret og krav på et andet liv.

Jeg ved fra andre piger, som har været i den samme situation, at det er en meget svær og skræmmende beslutning at gå imod sine forældres vilje, men der er hjælp at hente og der kan gøres noget.  Hvis du på nogen måder kan risikere at komme i fare, så skal du også beskyttes. Der findes steder, som hjælper og beskytter piger i din situation. Men du bliver nødt til at være stærk og sige det til nogen.

Det kan være os herinde på BørneTelefonen, som du kan ringe eller sms´er til på 116 111 eller chatte med. Sammen med en rådgiver fra BørneTelefonen kan du tale om, hvordan vi bedst kan sørge for at du kan få hjælp.

Hvis du fortæller os, hvem du er, så vil BørneTelefonen sørge for at du kan mødes med nogen fra din kommune. Det er dem, som skal hjælpe dig med, at du ikke bliver giftet væk og at du ikke bliver udsat for flere overgreb.

Når du skal mødes med kommunen er det muligt, at en voksen – en bisidder - herfra kan være til stede sammen med dig og støtte dig, hvis du ønsker det.

Jeg ved ikke, om du overhovedet har mulighed for at ringe op, sms´e eller chatte med os? Det håber jeg kan lade sig gøre - også selvom du måske ikke føler dig helt klar til at sige, hvem du er. Så kan du tale med nogen om din situation, så du ikke skal gå alene med dette mere…

Kan det ikke lade sig gøre for dig at ringe eller skrive til os, så har du fundet vej her til brevkassen – og hvis dette er den eneste mulighed for dig lige nu, så skriver du bare her til igen. Men som du nok kan læse, så tænker jeg, at du har brug for mere hjælp end svar fra brevkassen.

Der er også den mulighed, at du siger det til en af dine lærere eller nogle andre voksne, som du tænker, kan hjælpe dig. Du kan vise dette brev, hvis det gør det lettere. Den voksne, skal kontakte din kommune og fortælle om din situation, så du kan få hjælp og beskyttelse.

Jeg ved, at det er en meget svær situation for dig lige nu, og du står overfor nogle meget svære beslutninger. Du skal vide, at vi meget gerne vil hjælpe dig.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)