Brev
Atheist
Hej,
nu hvor tiden til at blive konfirmeret snart kommer, så skal jeg fortælle min mor jeg ikke tror på gud.
Min mor er en meget troende katolik. Hvad kan jeg sige/gøre så hun ikke bliver alt for sur. Jeg er meget bange
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Jeg kan godt forstå, at du føler, at du står i et svært dilemma, som gør dig bange. Som jeg ser det, så står du i valget mellem at lyve for din mor, for dig selv og for kirken eller at være ærlig og så til gengæld måske skuffe din mor. Mon du ser det på samme måde?
Men måske er det ikke så farligt og så indviklet endda. Mon du har forsøgt at stikke en føler ud, for at mærke, hvordan din mor egentlig har det med den konfirmation? Måske ønsker din mor, at du skal konfirmeres, men kun hvis du selv føler, at det er rigtigt ? Du nævner ikke din far. Mon han også er troende, eller kunne du måske tage en snak med ham om det? Måske kan han hjælpe dig med at snakke med din mor? Jeg tror det gælder om at være helt ærlig og ligefrem overfor din mor, så det kunne være en god idé, at have en 'hjælper' med, når du skal snakke med hende.
En anden mulighed kunne være, at skrive et brev til hende. Så kan du tænke grundigt over, hvordan du vil fortælle hende det. Ring evt. til Børnetelefonen  på 116 111 for at få hjælp til at skrive sådan et brev.
Jeg tænker, at det nok er planen, at du skal gå til en slags konfirmationsforberedelse hos en præst. Du skal nok gå der et års tid, og så bliver du konfirmeret. Kunne det være en idé, at gå til  forberedelsen og så tage stilling til konfirmation eller ej? Måske vil din mor bedre kunne acceptere dit valg, hvis hun er sikker på, at du ved, hvad du siger ja eller nej til.
Hvis præsten er god, kan timerne være spændende uanset om man er troende eller ej. Det handler  ofte også om filosofi og etik, når man snakker religion, og det kan være super interessant. Jeg tror måske at præsten vil være god at snakke med om dit dilemma. Jeg tror ikke at præsten ønsker at tvinge dig til konfirmation, og vil måske kunne snakke med din mor om det på en god måde.
Det er vigtigt og modigt af dig, at du tager stilling til de her ting, Mange unge bliver nok konfirmeret uden helt at tænke så meget over det. Sommetider holder man bare fast i en tradition. Jeg syens det er modent og bestemt i orden, at du tænker selv, og jeg håber, at du får lov til selv at bestemme hvad du vil.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.