Brev
anderledes
hej bb
jeg vil fortælle om mit problem……
det handler om at jeg er fra udlandet og er muslim og mange af drengene spærger mig tit om jeg ikke vil med på stranden og bade men fordi jeg er muslim kan jeg ikke vise mange af min kropsdele……
jeg føler mig så anderledes hele tiden jeg svare altid nej eller kan ikke når de spørger om jeg vil med på stranden…..
for at sige det ligeud ved jeg godt at jeg ikke har så meget selvsilid for jeg tører ikke at komme på stranden med en fulddragt….
men det er som om jeg for selvsilid af facebook likes og hvis folk siger noget bestemt til mig som ” wow du har en spids tand” føler jeg mig så anderledes og prøver at lade være med at smile en hel dag! foran klassen så de ikke der tanden der er også mange andre ting men nok om det.
men min mor håner mig også med at sige “jeg vidste ikke du er så mærkelig og uselvsikker” det gøre mig bare endnu mere ked af det
men jeg er rigtig gernert især fordi jeg tror en fra klassen er forelsket i mig (en af de populære det er også ham der spørger om jeg vil med på standen)
håber jeg for svar
kh den mærkelige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Tak for dit brev. Hvor er det stærkt af dig at skrive herind til og fortælle om dine udfordringer. Du er rigtig god til at sætte ord på følelser, som rigtigt mange børn på din alder oplever.
Selv om det ikke gør din oplevelse af ”at være andreledes eller genert” lettere, vil jeg alligevel fortælle dig, at det er følelser, som du deler med mange netop på din alder.
Når børn ligesom du har en alder der gør, at de er på vej i puberteten, oplever rigtig mange, at de føler, de ikke passer ind og ikke er ligesom de andre. Det kan være på mange områder såsom religiøse, eller de oplever, at de er for tykke, tynde, høje, lave eller ser helt forkerte ud, måske noget helt andet. Der er bare rigtigt mange, som ikke fortæller det.
Når det er sagt, ved jeg godt at nogle udfordringer kan være sværere at tackle end andre. Det at være muslim, kan være en stor udfordring i forhold til normer og holdninger.
Måske oplever du også hjemme, at der er andre regler for dig end der er for ikke muslimske kammerater du har? Nogle gange kan det være svært at tale med sine forældre eller venner om sådanne emner. Derfor spekulerer jeg på, om du kender den hjemmeside som hedder www.etniskung.dk ?
Det er en rådgivning, lidt ligesom BørneTelefonens hjemmeside, men primært retter etniskung sig til unge med anden etnisk baggrund. På siden er der i øvrigt også områder, der handler om æresrelaterede spørgsmål. Nogle piger oplever deres forældre har meget skrappe regler i forhold til sådanne emner. Derfor kan man heller ikke se på din computer eller telefon, hvis du er i kontakt med etnisk ung, en smart ting som jeg ved nogle piger har været glade for.
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når din mor siger at du er uselvsikker eller usikker. Mon hun er klar over, at du bliver ked af det, når hun siger sådan?
Hvordan mon hun vil reagere, hvis du fortæller hende hvordan du har det med hun siger sådan? Kan du fortælle hende hvordan du oplever det, måske har det ikke været hendes mening med at sige sådan, men det ændre jo ikke ved, hvordan du oplever det. Det er jo vigtigt for dig, at dine forældre støtter dig, så du har det godt og godt med dig selv. Så måske kan du spørge din mor om, hun har nogle gode råd eller idéer til, hvordan du kan blive mere sikker på dig selv og få mere selvtillid? Måske kan hun huske, hvordan hun selv havde det da hun var på din alder og hvad hun gjorde ved det?
Jeg synes det er stærkt, at du vil gøre noget for at ændre på det, og det vil da være godt, hvis din mor bakker dig op. Jeg tror, du er stærkere end du selv lige kan se, og den styrke kan du bruge til noget godt for dig selv.
Kan det være en ide for dig, at tale med en af dine lærere som du er tryg ved, om hvordan du har det med din følelse af at være anderledes. Måske har du ikke lyst til, at det er noget der skal tales om i klassen. Alligevel kan din lærer måske tale med jer i klassen om, alle de forskellige udfordringer og regler der er/eller kommer for jer, med den alder I har nu.
Det kan være nogen i din klasse er andreledes fordi de er begyndt at ryge eller drikke alkohol. Måske er der nogen som er anderledes i forhold til andre ting, kan det være en idé at tale om i klassen generelt? Det kan også være en måde for dig, at fortælle drengen, der måske er vild med dig, at det der er en selvfølge for ham, ikke altid er så let for dig.
Jeg ved godt, at du skriver, at du ikke har mod på at tage til stranden med fulddragt på. Måske skulle du tage med alligevel, fulddragt eller ej? Vær ærlig og sig, at du gerne vil med men ikke går i vandet pga. fulddragten. Det lyder til at det med dragten ikke er noget du lige får lov til at slippe? Så måske skal du vove at tage med og få det bedste ud af det, på den måde der er mulig for dig? Måske ved de andre elever godt, at der er andre regler for dig pga. religion eller også så kan de bedre forstår dig, når du tager med og er der på den måde du kan. Det lyder jo til, at de meget gerne vil være sammen med dig, lige som du er - fordi du er dig.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du kan gribe tingene an, er det en ide for dig?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen