Brev
Skolen
Hej bt
jeg går i en speciel skole fordi jeg ikke er god nok til at være i en almindelig skole pga min  atisme adhd .
Så kan ikke skifte skole vis jeg skal så er det hjemme skole det vil jeg ikke men i min skole er der 2 drenge og en 2 pige den ene er mig men er blevet gode venner men de to drenge men den ene er racistisk og siger jeg ligner lort og abe og jeg grim og alt muligt andet og de voksne sige det til ham men han vil ikke stoppe og den anden drenge sige jeg så klog og vil hele tiden have  opmærksomhed fordi han er klog og sige jeg er grim med briller og sige jeg har for let tøj på min tiktok og de begge nedgøre mig og der os en ande han mobber mig os
det er ikke sjovt i skole mere og vil ikke gå på den skole
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det er en styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Det er supergodt, at du skriver til Brevkassen.
Jeg kan nemlig godt forstå, at du gerne vil have hjælp til at få det bedre i klassen.
Det er en stor styrke, at du skriver til os. Det kan du bruge, hvis du får mod på at fortælle andre om, hvordan du har det i din klasse.
Jeg håber du kan bruge de råd, jeg kommer med.
Andre børn skriver til BørneTelefonen. De siger, at de godt kan skamme sig over at blive mobbet. De kan føle, at det er deres egen skyld. Måske du kender til de følelser?
Jeg får lyst til at fortælle dig, at det aldrig er din skyld, at du bliver mobbet. De voksne på skolen har et ansvar for, at du har det godt og er tryg. Alle skoler i Danmark skal derfor have en antimobbestrategi. Det er en plan over, hvordan man stopper mobning.
Du fortæller, at de voksne forsøger at sige noget til drengen der mobber dig. Men måske det ikke virker og at drengen faktisk bare fortsætter.
Hvis din lærer ikke hjælper dig, kan du måske prøve at fortælle det til en anden voksen på skolen. Det kan være, at den person er bedre til at lytte og gøre noget ved det. Hvad tænker du om at prøve det?
Hvis det ikke hjælper at tale med dine lærere, kan du snakke med skolelederen. Skolelederen er den, der bestemmer over skolen. Han eller hun er chefen og har ansvaret for, at skolen overholder loven om, at børn skal have det godt i skolen – og ikke må blive mobbet.
Du fortæller, at der går en anden pige i klassen, og at I snakker godt sammen. Mon du har prøvet at tale med hende om, hvordan du har det i klassen?
Jeg tænker nemlig på, om det kunne være rart, at din veninde og dig sammen gik til en lærer eller til skolelederen og fortalte om den mobning der foregår i klassen. Giver det mon mening for dig at få hjælp fra din veninde?
Andre børn synes også, at det kan være rigtig godt at dele tankerne med deres forældre. Jeg fortæller dig det for at spørge, om dine forældre ved, hvordan du har det i skolen?
Måske du kan tale med dem om, hvordan du har det. Du kan sige, at drengene i din klasse ikke behandler dig ordentligt. Måske du kan få dine forældre til at hjælpe dig med, at din skole bliver opmærksom på problemet.
Du har faktisk også mulighed for, at kontakte det der hedder Elevtelefonen. Det er en rådgivning, hvor du kan komme til at tale med en frivillig rådgiver på din egen alder.
Her kan du være anonym og tale om det der fylder for dig lige nu og her.
Hvis du har lyst kan du læse mere om Elevtelefonen på dette link.
Måske det kan være rart, at tale med nogen der har været i samme situation som dig selv. Der er nemlig andre børn og unge der også har været udsat for mobning. Du skal derfor vide, at du ikke er alene.
Du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen. Her kan du enten skrive på chat eller sms, men du kan også ringe til os på 116111.
Måske du har brug for at sige det højt, til en du ikke kender. Det kan også være du har brug for at høre mere omkring, hvordan du skal fortælle det til din lærer, dine forældre eller en tredje.
Du har allerede vist, at du kan bede om hjælp og det tænker jeg er en styrke du kan bruge hvis du vælger at fortælle det til nogen, så du for fremtiden, trives på din skole.
De bedste tanker og ønsker
BørneTelefonen