Brev
Racisme eller…
Hej…
Jeg er en pige på 11 år, går i 5.
I klassen har vi et ok sammenhold, men der er en pige (vi kalder hende q) som på en måde er udenfor. Vi alle sammen flinke og taler pænt til hende, men hun behandler i det hele taget ikke andre særligt pænt.
Der er bl.a en pige (y kalder vi hende), som q er ret træls mod. Q puffer, skubber og er rimelig hånlig mod y. Y er på en måde lidt barnlig, men BESTEMT ikke led på nogen måde. Jeg bryder mig personligt ikke om q, men behandler hende lige som, jeg behandler de andre.
Q (og y) er muslim, så jeg tænker lidt på om det er racisme…
Der er en dreng (kald ham w) som er rigtig tarvelig mod ALLE dem der er “mørke” i huden. Vi siger alle sammen til w, at han er led, men det hjælper ikke
Hvad kan jeg gøre?
Nogen piger er nogen gange lidt lede, men q spiller ret smart, og er selv lidt led… Så vidt jeg ved er der INGEN af pigerne (og drengene) der kan lide hende.
Det er SELVFØLGELIG synd for hende.
Jeg har prøvet at snakke med q, men det bliver ved.
Skal jeg snakke med hende igen?
Er det hende der er uretfærdig, eller os andre?
Er det racisme?
Eller skal jeg sige det?
Føler bare at det er at sladrer…
Tak på forhånd.
Hilsen E
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E Tak for dit fine brev, hvor du rigtig godt beskriver, hvordan der er i jeres skoleklasse lige nu. Jeg synes det er så flot at du skriver ind, og bekymrer dig om hvordan de andre i klassen har det, du er en god kammerat. Jeg er glad for, at du skriver, for det er vigtigt at have det godt i skolen. Alle har ret til at føle sig trygge i skolen. Du fortæller om en pige, som bliver holdt udenfor, og som også mobber en anden pige. Der er også en dreng, der mobber dem, der er ”mørke i huden”. Det er på ingen måde i orden, at der foregår mobning i jeres klasse. Det er lærernes og forældrenes ansvar, at I har det godt i skolen, og at der ikke foregår mobning. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, der kommer nogle voksne på banen. Er det noget, du har snakket med dine forældre om? Har I snakket med jeres klasselærer? Det ville jeg i hvert fald foreslå,, at du gør, måske sammen med nogen af de andre i klassen. Hvad tænker du om det? Du spørger, om det at to muslimske piger mobber hinanden, er racisme, og det ved jeg ikke, om man kan kalde det. Racisme er hvis man bliver behandlet dårligt på grund af, at man har en anden baggrund end de andre. Men jeg kan godt forstå, du kan være i tvivl, og det lyder i hvert fald som om, der er brug for at få gjort noget ved det. Den dreng, du fortæller om, der mobber dem der er ”mørke i huden”, hvad siger han, når I spørger ham, hvorfor han gør det? Måske ved han det ikke helt selv? Er han også en af dem, der føler sig udenfor? Måske er det noget, han har lært hjemmefra – hos sine forældre? Når han er 11 år gammel, synes jeg ikke rigtigt, man kan kalde hans handlinger for racistiske, men uanset skal han ikke mobbe nogen, så jeg synes, det er vigtigt, at I får snakket sammen I klassen om, hvad der foregår. På BørneTelefonens hjemmeside har vi et helt tema om mobning. Og i brevkassen her har vi også mange breve om mobning. Nogen gange kan man lære meget af at læse om de andres erfaringer og oplevelser. På vores hjemmeside har vi også en guide til, hvordan man kan få det bedre i sin skoleklasse. Måske er det noget, du kan fortælle de andre om i klassen og din klasselærer? Jeg tror, det vigtigste lige nu er, at du får snakket med nogle voksne om det. Så du ikke står alene med dine gode ønsker for de andre. De voksne skal hjælpe jer i klassen med at trives bedre. Jeg ønsker dig rigtig held og lykke med det. Du er altid velkommen til at ringe, skrive, SMS,e eller chatte med os her på BørneTelefonen. Nummeret er 116111, og det er helt gratis at ringe.Kærlig hilsen BørneTelefonen