Brev
Jeg er så dum..
Hej dig der.
Jeg har set porno første gang i går og min mor hved det ikke.
I dag poppede der en porno reklame frem for skermen og jeg ander ikke hvad jeg skal gøre
jeg har nogle spørgsmål
hvad hvis min mobil bliver hacet?kan min mobil overhodet blive hAcet?
jeg er meget bange
jeg hved ikke hvad jeg skal gøre
vil du ikke sige hvad du ville gøre😭
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Det er godt at du skriver herind, når noget bekymrer dig.
Jeg kan fornemme på dig at du måske er lidt nervøs for at din mor skal finde ud af at du ser porno. Hvilket er forståeligt nok. Det kan godt være lidt pinligt at skulle dele sådanne ting med ens mor.
Man skal som ung på nettet efterhånden være meget opmærksom. Fordi vi alle er på hele tiden, med computere og mobiltelefoner, og det er nemmere end før at dele ting.
Red Barnet har på følgende link https://redbarnet.dk/skole/sikkerchat/ en række guides til hvordan man som ung på nettet sørger for at beskytte sig selv bedst muligt. Så det vil jeg helt sikkert anbefale dig at kigge nærmere på.
Hvis du har mod på det, kunne du tale med din mor omkring det, og I kunne sammen kigge på siden, og sammen lave nogle regler for hvad du må og hvad du ikke må når du er på nettet.
For at svare på dine spørgsmål lidt mere konkret, så ved jeg at de fleste telefoner eller computere har en ”private browsing mode” eller ”inkognito vindue”. Det betyder, at dine søgninger ikke bliver gemt.
Den reklame der er poppet op, er formentlig pga det som hedder ”cookies”, hvor en masse sider såsom fx TikTok og Google ”arbejder” sammen for at gøre indholdet relevant for dig.
Det er måske smart nok, hvis man har kigget på et par sko, men ikke helt så smart, når man ser porno.
I den private browsing, gemmer den ikke de her cookies og sletter også automatisk din søgehistorik.
Der er en mulighed for at du kan blive hacket, men chancen er meget lille.
Det jeg vil fokusere på hvis jeg var dig, er at sørge for at du blokerer dit kamera på din mobil og din computer. Sådan at der ikke er nogen der kan se hvad du laver, mens du ser porno.
Det nemmeste du kan gøre er faktisk at sætte et klistermærke over dit kamera – på den måde sikrer du dig selv bedst muligt.
På din mobil, kan du sætte det over mens du ser porno, også pille det af igen bagefter.
Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til at logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere, eller ringe til os på 116 111.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen