Brev
Hjælp kommer jeg i fængsel
Hej jeg er en glad 14 årig dreng
jeg har et problem jeg sad og så lidt pornor og så søgte jeg efter 10 piger på samme tid
og jrg er rigtig nervøs for så iom der en besked fra pornhub at min søgning kunne medfører børneporno og det var ulovligt
og jeg ville vikrlig ikke se børnepornor og jeg så det heller ik men kommer polititet efter mig jeg er så bange
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære glade 14årige
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, du skriver. For det må da være meget ubehageligt at gå og vente på, om politiet kommer efter dig. Og jeg vil rigtig gerne hjælpe med at berolige dig.
Først vil jeg gerne sige, at politiet ikke kommer efter dig. Og du kommer heller ikke i fængsel. Jeg håber, det svar giver dig lidt ro i kroppen. Så kan du nok også bedre læse resten af mit svar og mine råd til dig.
Af dit brev fornemmer jeg, at du faktisk tænker over, hvad det er, du ser på nettet. Det er fx dejligt at læse, når du skriver, at du virkelig ikke ville søge efter børneporno. At du bliver så forskrækket og bange, når hjemmesiden advarer dig om, at du muligvis søger børneporno, fortæller mig også, at du har en god fornemmelse for, hvad der er rigtigt og forkert.
I mine øjne viser det, at du er meget bevidst om, at fx børneporno er ulovligt. Og du ønsker hverken at se det eller søge efter det. Det er en stor styrke at kunne overveje de valg vi træffer i vores liv og hverdag. Også hvis vi ser porno.
Børneporno er billeder eller film, som viser personer under 18 år i seksuelle aktiviteter, i seksuelle stillinger eller med fokus på deres kønsdele. Det er ulovligt og må slet ikke laves.
Det må derfor heller ikke findes på hjemmesider som fx Pornhub. Jeg forestiller mig, at det måske er din måde at søge på, som har været årsag til den advarsel, du fortæller om. Når du fx bruger tallet 10 og ordet ‘piger’ sammen, kan det muligvis forstås som ’10 år’.
Hjemmesiden har så sendt dig en advarsel om, at din søgning kan misforstås. Hvis det er tilfældet, er det jo egentlig meget fint, at du får den hjælp til at tænke over, hvad du søger, og hvordan du søger det. Måske kan det hjælpe dig til at undgå misforståelser på internettet i fremtiden?
Desværre findes der børneporno. Og når du, som de fleste unge i dag, sikkert færdes meget på internettet og sociale medier, er der en risiko for, at du en dag støder på det. Også selvom du ikke søger efter det.
Skulle det ske, er det naturligvis vigtigt at vide, hvad du skal gøre. Det skal meldes til politiet. Og det kan du fx gøre via dette link til Red Barnets hjemmeside.
På pornohjemmesider kan der i øvrigt være rigtig meget spam. Man skal derfor være opmærksom på ikke at få en masse virus på sin computer.
Måske gør du dig andre tanker omkring porno? Det ved jeg i hvert fald, at rigtig mange andre unge gør. Det kan du fx se, hvis du søger i BørneTelefonens brevkasse. Der er rigtig mange gode spørgsmål og svar. Sexliniens hjemmeside har også en masse spændende viden og råd, hvis du er nysgerrig.
Du gør dig allerede gode tanker, når du færdes på nettet. Hold endelig fast i det. Måske har mit svar så både givet dig ro i maven og mulighed for at blive endnu bedre til at navigere, som du gerne vil, når du er online.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen