Brev
Gemt nøgenbillede
Kære BørneTelefonen,
Jeg er en pige der lige er fyldt 16 år og jeg føler mig rigtig klam. Da jeg var lidt yngre skrev jeg rigtig meget med ham fyren her og vi begyndte at sende nøgenbilleder til hinanden jeg sagde til ham jeg ikke vil have at han gemte billederne af mig og det sagde han at han ikke ville. Jeg skrev så senere hen at jeg ikke ville sende nøgenbilleder til ham mere fordi jeg ikke følte mig tilpas med det og var bange for hvad der kunne ske. Han blev sur på mig og skrev at han ikke ville skrive med mig mere. Og helt ærligt så gider jeg heller ikke bruge min tid på en som er på den måde! Men så skrev han så til mig den anden dag at han stadig har mine nøgenbilleder og sendte dem så til mig. Jeg blev ked af det og sagde han skulle slette dem hvilket han så sagde han nok skulle men jeg ved ikke om jeg kan stole på det. Det skal lige siges jeg skrev med ham da jeg var 15 og han var 19 hvilket jeg aldrig kunne finde på at gøre den dag i dag. Men jeg er rigtig bange! Hvad skal jeg gøre
Kh en meget ked af det pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tusind tak for dit brev. Det fylder tydeligvis meget hos dig, så jeg synes, det er godt, du skriver!
At dele nøgenbilleder med en anden person, er en meget privat ting. Derfor forstår jeg også udmærket, at du er ked af, at den tillid, du i første omgang har udvist ham fyren her, er blevet brudt.
Jeg synes ikke, der er noget klamt ved at sende nøgenbilleder. Der er mange, der gør det, og for nogen kan det være en god oplevelse. Det har det måske også været for dig. Det, der er med det, er bare, at man jo gerne skulle kunne stole på den person, man sender billederne til. Og hvornår kan man det? Det kan være et svært spørgsmål at svare på, så vær nu heller ikke for hård ved dig selv.
Det ændrer nemlig ikke på, at du til enhver tid har ret til at afbryde udvekslingen af billeder præcis, når du ønsker det. Det er dig, og kun dig, der har den bestemmelsesret. Du har nemlig ret til selv at bestemme over din krop og til at have et privatliv. Også på nettet. Derfor er det kun dig, der bestemmer over billeder af dig.
Her har fyren ikke noget at skulle have sagt. Han har ikke krav på noget som helst. Så du må endelig ikke føle, at du skylder ham noget – for det gør du ikke. Jeg forstår godt, at du ikke vil bruge din tid på en som er på den måde.
Dertil kommer så fyrens juridiske rettigheder -eller mangel på samme- til at gemme de billeder, du har sendt ham.
Det er ulovligt at gemme nøgenbilleder af personer under 18. Dette er fordi, at seksuelt materiale med børn under 18 er ulovligt.
Der kan dog være undtagelser, HVIS begge parter er fyldt 15 OG er kærester og har en klar aftale om samtykke ved billederne.
At give samtykke her vil sige, at man har givet tydeligt lov til at den anden må gemme billederne.
Selvom man har sådan en aftale om samtykke, gælder det kun, så længe man er kærester. Det vil sige, at man kan trække sit samtykke tilbage. Hvis man stopper med at være kærester, skal billederne altså slettes.
Hvis I ikke længere er kærester, betyder det altså, at det både er ulovligt og strafbart for fyren at beholde dine billeder.
Jeg forstår godt, at du føler dig bange. Det må som sagt være ubehageligt ikke at vide, om fyren har gjort som du ønsker, og har slettet billederne, eller om han stadig har dem.
Det fylder meget hos dig, og det skal det helst ikke blive ved med.
Mit forsigtige råd til dig vil derfor være at gå til politiet. Uden at være ekspert på området, synes jeg, det lyder som om, du har en sag. Fyren har tidligere lovet dig at slette billederne – men har løjet. Det kan du bevise. Og han står som sagt til straf, hvis han stadig har dem. Så det ER en alvorlig sag.
Husk blot: Du har intet forkert gjort. Du har loven på din side. Og du har ret til at føle dig tryg og sikker.
Hvis du synes, det er en stor udfordring at gå til politiet, kan du måske søge hjælp hos en voksen. Du skal jo nok være forberedt på, at dine forældre får kendskab til det hele, hvis du vælger at gå til politiet.
Det kan i sig selv være en grænseoverskridende tanke – det ved jeg godt. Men jeg tænker, at det måske også vil være rart for dig, selv at være den, der sætter dine forældre ind i situationen? du kan måske starte med at vise dem dit brev og mit svar.
Jeg vil også anbefale dig at benytte dig af Red Barnets rådgivning SletDet. Det er en rådgivning ligesom BørneTelefonen, men som specialiserer sig i sager om billeddeling og digitale krænkelser.
Det kan også være en god ide, fordi det kan være et godt sted at øve dig i at tale med nogen om det, fordi det er helt anonymt.
Du kan også henvende dig til Sexlinien. De har også en rådgivning, der kan hjælpe.
Både SletDet og Sexlinien kender alt til situationer som den, du står i, og de er rigtig gode at snakke med. Du kan ringe til dem, chatte eller skrive et brev til deres brevkasse.
Og så er du selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller bruge vores chat.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag, så du kan få det godt og trygt igen.
Mange hilsner
BørneTelefonen