Gemt nøgenbillede

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak for dit brev. Det fylder tydeligvis meget hos dig, så jeg synes, det er godt, du skriver!

At dele nøgenbilleder med en anden person, er en meget privat ting. Derfor forstår jeg også udmærket, at du er ked af, at den tillid, du i første omgang har udvist ham fyren her, er blevet brudt.

Jeg synes ikke, der er noget klamt ved at sende nøgenbilleder. Der er mange, der gør det, og for nogen kan det være en god oplevelse. Det har det måske også været for dig. Det, der er med det, er bare, at man jo gerne skulle kunne stole på den person, man sender billederne til. Og hvornår kan man det? Det kan være et svært spørgsmål at svare på, så vær nu heller ikke for hård ved dig selv.

Det ændrer nemlig ikke på, at du til enhver tid har ret til at afbryde udvekslingen af billeder præcis, når du ønsker det. Det er dig, og kun dig, der har den bestemmelsesret. Du har nemlig ret til selv at bestemme over din krop og til at have et privatliv. Også på nettet. Derfor er det kun dig, der bestemmer over billeder af dig.

Her har fyren ikke noget at skulle have sagt. Han har ikke krav på noget som helst. Så du må endelig ikke føle, at du skylder ham noget – for det gør du ikke. Jeg forstår godt, at du ikke vil bruge din tid på en som er på den måde.

Dertil kommer så fyrens juridiske rettigheder -eller mangel på samme- til at gemme de billeder, du har sendt ham.

Det er ulovligt at gemme nøgenbilleder af personer under 18. Dette er fordi, at seksuelt materiale med børn under 18 er ulovligt.

Der kan dog være undtagelser, HVIS begge parter er fyldt 15 OG er kærester og har en klar aftale om samtykke ved billederne.

At give samtykke her vil sige, at man har givet tydeligt lov til at den anden må gemme billederne.

Selvom man har sådan en aftale om samtykke, gælder det kun, så længe man er kærester. Det vil sige, at man kan trække sit samtykke tilbage. Hvis man stopper med at være kærester, skal billederne altså slettes.

Hvis I ikke længere er kærester, betyder det altså, at det både er ulovligt og strafbart for fyren at beholde dine billeder.

Jeg forstår godt, at du føler dig bange. Det må som sagt være ubehageligt ikke at vide, om fyren har gjort som du ønsker, og har slettet billederne, eller om han stadig har dem.

Det fylder meget hos dig, og det skal det helst ikke blive ved med.

Mit forsigtige råd til dig vil derfor være at gå til politiet. Uden at være ekspert på området, synes jeg, det lyder som om, du har en sag. Fyren har tidligere lovet dig at slette billederne – men har løjet. Det kan du bevise. Og han står som sagt til straf, hvis han stadig har dem. Så det ER en alvorlig sag.

Husk blot: Du har intet forkert gjort. Du har loven på din side. Og du har ret til at føle dig tryg og sikker.

Hvis du synes, det er en stor udfordring at gå til politiet, kan du måske søge hjælp hos en voksen. Du skal jo nok være forberedt på, at dine forældre får kendskab til det hele, hvis du vælger at gå til politiet.

Det kan i sig selv være en grænseoverskridende tanke – det ved jeg godt. Men jeg tænker, at det måske også vil være rart for dig, selv at være den, der sætter dine forældre ind i situationen? du kan måske starte med at vise dem dit brev og mit svar.

Jeg vil også anbefale dig at benytte dig af Red Barnets rådgivning SletDet. Det er en rådgivning ligesom BørneTelefonen, men som specialiserer sig i sager om billeddeling og digitale krænkelser.

Det kan også være en god ide, fordi det kan være et godt sted at øve dig i at tale med nogen om det, fordi det er helt anonymt.

Du kan også henvende dig til Sexlinien. De har også en rådgivning, der kan hjælpe.

Både SletDet og Sexlinien kender alt til situationer som den, du står i, og de er rigtig gode at snakke med. Du kan ringe til dem, chatte eller skrive et brev til deres brevkasse.

Og så er du selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller bruge vores chat.

Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag, så du kan få det godt og trygt igen.

Mange hilsner
BørneTelefonen

stem
Hvad synes du om porno? Klamt eller spændende? Stem her og se hvad andre har stemt.

hvad synes du om porno?

få flere gode råd og viden om porno

Det er helt almindeligt at blive nysgerrig på sex og porno. Det kan være, du selv har søgt på det? Eller måske du er stødt på det ved en fejl?

Porno kan for nogle opleves voldsomt og grænseoverskridende. Og mange fortæller at de føler, det er pinligt og holder det hemmeligt, hvis de er stødt på det. Men uanset om du har set porno ved en fejl eller med vilje, er det ikke pinligt. Mange voksne ser også porno en gang i mellem.

Det er bare vigtigt at huske på, at porno ikke er et billede på virkeligheden. Det er skuespillere, der har sex. Sex bliver derfor typisk vist mere voldsomt, og skuespillernes kroppe kan være redigerede.

Hvis du er utryg ved, hvad du har set – eller har spørgsmål til porno – kan du klikke dig videre her. Her kan du få gode råd, læse andre børns breve og teste din viden om sex.