Brev
Hvorfor er jeg så akavet
Jeg er et enormt akavet menneske og det irriterer mig. Jeg har autisme og social angst så det er måske derfor men det gør det ikke mindre irriterende. Hver gang jeg skal noget hvor det vedrører andre mennesker er jeg altid så nervøs og akavet. Det går mig enormt meget på.
Jeg prøver at undgå sociale situationer så meget som muligt men det er svært. Jeg er på samme tid også mega bange for om andre tænker at jeg er mærkelig eller speciel.
Jeg har tit fået fortalt af andre at jeg er en akavet og nervøs person så det er ikke noget der bare forgår i mit hovede. Jeg kan også se det når jeg er ude blandt mennesker. Jeg føler at folk undgår mig pga det. Jeg kan ikke have en normal samtale med nogen uden at blive akavet.
Jeg kigger altid ned i jorden og undgår øjenkontakt, jeg er klodset, jeg snakker heller ikke.
Jeg er også bange for at jeg dummer mig når jeg er sammen med andre og jeg så kommer til at overtænke det. Det påvirker min søvn og mit sociale liv. Jeg har ikke rigtig venner. Jeg er også bange for at det vil påvirke min fremtid. At jeg måske aldrig får en kæreste eller et job.
Det er ikke fordi at jeg er et dårligt menneske.
Jeg håber i hvert fald ikke at folk ser mig sådan.
Hvordan kan jeg blive mindre akavet og nervøs?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Det er helt tydeligt for mig, at du er i en situation som frustrerer dig og derfor er det bare så godt, du har skrevet ind til brevkassen. Dét at række ud efter hjælp er ikke altid nemt. Det kræver mod og det har du tydeligvis. Rigtig godt…
Du beskriver, at du er et enormt akavet menneske. Du fortæller, du har autisme og social angst, og at din oplevelse af at være et akavet menneske ikke blive mindre af den grund. Du skriver også, at du undgår sociale sammenhænge så meget som muligt. Udover de tanker, du har om dig selv, skriver du også, at du er bange for, hvordan andre ser og oplever dig.
Du understreger, at det ikke bare er noget, du FØLER, men noget du har fået at vide, du er akavet.
Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at svare på dit brev på en måde, så du føler dig forstået og hjulpet. Når det er på brev, så kan jeg ikke stille dig spørgsmål og dermed blive klogere på din situation. Derfor er det nødvendigt, at jeg i løbet af brevet gætter mig lidt frem ud fra, hvordan jeg læser dit brev. Det kan betyde, der er noget, der giver mere mening end andet. Men opgiv ikke at læse hele brevet. Der er helt sikkert dele af brevet, du kan bruge.
Der er rigtig mange unge, der skriver herind til brevkassen, som føler sig akavet. Så det er du virkelig ikke alene om. Ordet “akavet” bliver brugt rigtig tit, når unge mennesker taler. Det er blevet sådan et ord, der beskriver situationer, der er pinlige.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at du som menneske ikke er akavet. Det er aldrig kun den enes skyld, at en situation blive akavet. Alle dem, der er i situationen, kan gøre den akavet og alle kan sørge for, den ikke bliver akavet. Så når nogle siger, du er akavet, så har de mennesker ikke lært, endnu, at det er situationer, der bliver akavet og alle har ansvar for den situation.
Når en situation bliver akavet, kan vi meget nemt opleve, at det er os selv, der er akavet. Det er ikke rart at få den tanke eller få det at vide.
Jeg ved meget om autisme og social angst, men jeg ved selvfølgelig ikke helt, hvordan det “opleves” hos dig. Måske er det din autisme og social angst, der gør, at du får følelsen af, at det er svært for dig i sociale sammenhænge. Måske er det sådan, du er som person lige nu. betyder det, at du vil opleve det sådan altid – NEJ. Vi har alle sammen perioder i vores liv, hvor vi kan FØLE OS akavet, mærkelige og lidt ved siden af. MEN der er faktisk ting, vi kan gøre for at hjælpe os selv ud af sådan en periode.
Jeg læser et tydeligt ønske hos dig om, at du gerne vil være mere social og være en, som andre unge kommer over og snakker med. Faktisk synes jeg, det er virkelig godt, at du har et ønske om at være mere social. For så kan det være, at du er motiveret til at prøve et par ting af…. selvom  det kan være svært at prøve noget nyt eller øve dig i at tænke anderledes om dig selv…
Jeg får lyst til at komme med et par forslag til, hvordan du måske kan øve dig i sociale sammenhænge: Det er altid godt at starte forsigtigt ud.
• Måske vil det godt at øve dig med en enkelt ven/veninde. En du er tryg ved. I kunne gå en tur, da det ikke kræver så meget øjenkontakt. Hvis du vælger en rigtig god ven/veninde, som du er tryg ved, kan det være det slet ikke er svært med øjenkontakt osv. I den situation kunne dig og din gode ven/veninde, inviterer en ekstra med på tur. Når du er sammen med en du er meget tryg ved og samtidig en du måske ikke er ligeså tryg ved, så kan du både øve dig i at deltage i snakken mens I er tre om at holde snakken i gang.
• Det er måske en god ide for dig at have et par emner, I kan tale sammen om på gåturen. På den måde kan du være tryg i, at du har noget at byde ind med også. Når vi er sammen med andre mennesker, er det alle parter, der har ansvaret for at en snak kommer til at gå godt. Så det er aldrig kun dit ansvar.
Jeg kommer også til at tænke på, hvor mange der ved, hvordan du har det i de sociale sammenhænge du er i. Hvor svært det er for dig, samtidig med, at du har et stort ønske om at føle dig mere tryg i de sammenhænge… Der er mange unge mennesker, der føler det er svært sammen med andre, der synes det hjælper, hvis de siger noget om det, til dem de står sammen med. Både i situationer med mennesker, de kender godt og med mennesker de ikke kender så godt. Det kunne være sætninger som:
• “Jeg er ikke så god til at finde noget at tale om, det er derfor jeg er lidt stille. Men jeg vil faktisk rigtig gerne tale med dig/jer.” Tit oplever unge, at de mennesker de siger sådan til, faktisk fortæller om deres egne oplevelser omkring det samme.
• “Når jeg kigger ned i jorden, når vi snakker, så er det bare fordi, jeg kan synes det er svært med øjenkontakt. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst til at snakke med jer”
Børn, unge og voksne er forskellige. Der vil komme forskellig respons. Men lige meget hvad, har jeg et håb om, at den følelse, du har om at være akavet eller tankerne på, hvad andre mon tænker om dig, kan fylde lidt mindre. der sker nemlig tit det, at når vi finder modet til at fortælle folk om, hvorfor vi gør, som vi gør, så giver det mening for de fleste og måske det kan give dig en oplevelse af accept fra de fleste – ikke alle – men de fleste. Og mit håb er for dig, at du på den måde kan føle dig MINDRE akavet og få mere selvtillid i sociale sammenhænge til at tale lidt mere, kigge lidt mere op og så videre. Men alt sammen er nyt og det kræver øvelse og tålmodighed 🙂
Jeg håber, du vil finde dit mod frem igen og øve dig. Jeg håber også, du også vil øve dig på at finde gode sider ved dig selv og ikke kun få øje på, når du irriterer dig selv, fordi du ikke synes du lykkes.
Jeg kan starte:
• Du er modig, fordi du skriver herind.
• Du er en meget velformuleret pige. Du har formuleret et meget tydeligt brev her til.
• Du er interesseret i at udvikle dig og blive bedre i sociale sammenhænge. Så du har ønsker for fremtiden for dig selv. SEJT!!
• Så er du interesseret i at andre har et positivt syn på dig. Det er godt fordi det motiverer til udvikling. Du må bare altid huske på, at det vigtigste er DIT EGET syn på dig. Derfor er det vigtigt at du får øje på alle de gode sider ved dig selv.
Når du er 15 år har du også mulighed for at chatte med rådgivere på det som hedder HØRT. Det finder du på hort.dk
Du kan også få gode råd og en snak på Børnetelefonen, du kan ringe til på telefon nummeret: 116111
Begge steder sidder der rådgivere, der er klar til at få fortalt dine tanker og bekymringer og kan give dig gode råd.
Nu vil jeg til at afrunde brevet til dig. Jeg håber virkelig du kan bruge det. Husk du altid kan skrive igen.
mvh Børnetelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.