Brev
YouTube om aftenen
Kære børnetelefonen
Jeg har i omkring 2 år haft dette problem… jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, men vil gerne have det stoppet… om aftenen, når jeg egentligt skal sove, ender jeg altid med at ligge og se youtube.. jeg ved ikke rigtigt om mine forældre ved at jeg stadig gør det, men de har bustet mig i det før… jeg får det altid vildt dårligt når de gør det. Jeg har det ikke godt med at snakke med dem om det.
Har læst at det er rigtig dårligt for helbredet at sidde på sin mobil, lige inden man skal sove. Er det det?
Mit problem er blevet sådan, at jeg nærmest ikke kan sove, uden at se youtube inden. Hvad gør jeg?
Hilsen pige, 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Der er rigtig mange børn og voksne, der har det ligesom dig. Det er så let at komme til at bruge sin mobil lidt for meget. Også når man egentlig burde sove.
Det lyder som om, at du synes, at du ser for meget YouTube om aftenen. Og at du gerne vil have gode råd til, hvordan du stopper med det.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sige til dine forældre. Du har oplevet nogle gange, at det har “busted” dig i det og er blevet sure. Jeg tror ikke, at de bliver sure, hvis du beder dem om hjælp til at stoppe med at se Youtube sent om aftenen.
I kunne for eksempel aftale, at du ikke har telefon/iPad eller computer med dig i seng. På den måde har du ikke mulighed for at gå på YouTube – og så er du “tvunget” til at falde i søvn uden. Dine forældre kunne passe på din telefon/iPad eller computer indtil næste morgen.
En måde hvorpå du kan fortælle dine forældre om dit problem, er ved at skrive et brev. Du kan for eksempel lade dem læse dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig. På den måde er det lidt lettere at få startet samtalen om dit problem.
Du spørger, om det er dårligt for helbreddet at sidde med sin telefon inden man skal sove. Der er mange der mener, at man sover dårligere, hvis man har brugt sin telefon lige inden sengetid. Fordi hjernen tror den skal være vågen. Derfor er det allerbedst, hvis man kan undgå det. Du kan måske læse lidt i en bog i stedet, hvis du gerne vil hygge dig med noget, inden du falder i søvn.
Jeg synes, at det er rigtig modigt af dig, at du har lyst til at gøre noget ved dit problem. Jeg håber du finder det mod frem, når du skal søge lidt hjælp hos dine forældre.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere, hvis du har brug for flere råd til, hvordan du kommer af med din vane med YouTube om aftenen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen