Far skriver med kvinder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er så fint, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært, at din far er så optaget af at skrive med forskellige kvinder.

Allerførst vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes, at du skriver meget modent og forstående om din fars måde at være far på.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en far, der er der for dig, og som ikke er så optaget af at blive bekræftet af kvinder rundt omkring i verden. Jeg kan ikke vide det, men jeg tror, at din far har brug for, at der er kvinder, der synes om ham.

Du fortæller, at dine forældre har haft det svært sammen faktisk siden du var helt lille. Måske er det sådan, at din mor har det godt nu, men at din far savner en at være sammen med. Jeg tror, at du har helt ret i, at for din far handler det om at holde kontakterne med kvinderne kørende. Måske føler han sig bekræftet af kvinderne.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er besynderligt, at han sender penge til en kvinde i Uganda, og at han fortæller, at han ikke har et barn. Det er faktisk meget ubetænksomt af din far. Måske er der også andre ting, han ændrer på, når han skriver med kvinderne.

Jeg ser også af dit brev, at du faktisk er opmærksom på, at det er synd for kvinden, som din far skriver med.

Det er desværre sådan, at nogle danskere forsøger at finde en kæreste fra et andet land.  Ofte er der tale om mænd, der måske kan have lidt svært ved at få kontakt med danske kvinder. Skriverierne kan være en måde at få kontakt med kvinder på, og det kan være med til at give mændenes liv noget indhold. Mange gange er det sådan, at det bliver ved skriverierne og at der ikke kommer andet ud af det.

Jeg forstår godt, at du gerne vil have en almindelig far, der er der for dig. Måske kan din far godt se, at du har et liv sammen med din mor, og at du er ved at blive voksen. Måske er han ikke klar over, at du ved så meget om, hvad han foretager sig.

Jeg vil foreslå, at du snakker med din mor om, hvor svært du har det med din far. Måske kan I sammen finde en løsning på kørselsproblemet, så du ikke er afhængig af, at din far kører dig. Det kan nok blive rigtig svært at få din far til at stoppe skriverierne, men måske kan han hjælpes til at forstå, at hvis han vil være sammen med dig, må han opføre sig anderledes, når du er hos ham.

Du er 14 år, og derfor kan du faktisk selv bestemme rigtig meget om samvær med din far. Jeg tror, at din far også gerne vil være sammen med dig, men jeg tror også, at han har en personlig verden med alle skriverierne, som han har svært ved at slippe. Det er sådan, at alle familier, der er skilt kan få rådgivning i det, der hedder Familieretshuset.

Du kan ringe til Familieretshuset 72567000 og det kan din mor også. I Familieretshuset ved de meget om det, der kan være svært, når man ikke bor sammen med begge sine forældre. Hvis ikke din mor kan snakke med din far om, at han ikke skal fokusere på skriverierne med kvinderne, når han er sammen med dig, vil jeg forslå, at I kontakter Familieretshuset og får noget rådgivning om, hvordan du bedst kan have kontakt med din far.

Hvis du har brug for at snakke mere om, hvordan du kommer videre, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.