Brev
Vens forældre ryger
Min vens forældre ryger og han får det dårligt af det
Han prøver at undgå det og når han kommer hjem lukker han altid sin dør til sit værelse og han lukker sit vindue
de ryger inde i bilen og inde i huset
det vil også købe cigaretter når de bliver dyre
har i nogen gode råd til hvordan de stopper
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg straks: Hvor er din ven heldig at have en god ven som dig.
Du bekymrer dig om, hvordan din ven har det. Og du vil virkelig gerne hjælpe ham, så han ikke skal have det dårligt.
Det er rigtig godt, at han lukker døren til sit værelse og lufter ud. Det hjælper nemlig med, at der ikke lugter så meget af røg, og de skadelige stoffer ikke kommer ind i værelset. Det synes jeg, han skal blive ved med at gøre.
Jeg synes at det er flot, at du gerne vil hjælpe ham.,og derfor skriver til os. Jeg kan godt forstå, at det er svært at vide, hvordan man kan få forældrene til at stoppe med at ryge.
Mange voksne ved godt, at det ikke er sundt at ryge og at røgen kan skade andre. Men selvom de ved det, så er det alligevel svært at stoppe, hvis det da er noget de ønsker. Det er for mange en svær vane at ændre på, da en ryger er afhængig af et stof – nikotin – der er i cigarretten, men det ved du måske godt?
Men man kan få gratis hjælp til rygestop hos sin læge og på nogle apoteker. I mange byer har kan melde sig til rygestop kurser, hvor man får hjælp til at stoppe og holde det.  Jeg ved også, at Kræftens Bekæmpelse kan hjælpe med rygestop og at holde det.  Det kan man læse mere om her: https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roeg-og-rygning/rygestop/ Måske kunne din ven foreslå sine forældre det?
Jeg ved, at de allerfleste forældre gerne vil gøre det bedste for deres børn. De ønsker ikke at gøre noget, deres børn får det dårligt af.
Så jeg tænker lidt på om, din ven mon har fortalt sine forældre, at han bliver dårlig af røgen? At det er derfor, han lukker døren til sit værelse og også lufter ud?
Jeg ved, at det selvfølgelig kan være svært at snakke om. Men du kan måske hjælpe ham med at sige det til dem? Måske kan I snakke om, hvad han skal sige og hvordan. Du kan også foreslå ham, at du er sammen med ham når han skal sige det? Eller måske ville det være en idé at tale med en god lærer om det, så læreren kan hjælpe ham?
Du kan måske også tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe ham med fx at tale med en lærer om det? Så du ikke skal bære ansvaret alene. Det ville være godt, at der er andre voksne som hjælper.
Jeg vil foreslå dig at vise dette brev til din ven – så kan I måske aftale, hvad I skal gøre.
Snakken eller brevet til hans forældre kan fx starte med :
”Jeg vil gerne tale med jer om noget, men det er lidt svært, så jeg har brug for, at I lytter”. Det handler om, at jeg bliver så dårlig af røgen, så jeg ikke har det godt….”
Jeg tænker at det også kan være en ide at vise vores breve til forældrene? Altså hvis både du og din ven synes, at det er en god ide.
Ved at få det sagt eller skrevet til forældrene, kan vi håbe på, at de bliver mere klar over hvordan din ven har det med deres røg.
Jeg håber på, at det kommer til at betyde; at de finder en løsning på det med at ryge, tage mere hensyn – og forhåbentligt vælger at stoppe?
I er også velkommen til at ringe eller skrive på 116111 – og snakke med en voksen om de her ting. Det er helt ok, at man er sammen om at snakke, det kan sommetider være lidt svært at gøre selv.
Kærlige hilsen
BørneTelefonen