Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
hej BørneTelefonen.
jeg har brug for noget hjælp.
jeg har en god ven som ikke har det godt. Han siger han ikke er glad og at han hader sit liv.
jeg har sagt til ham flere gange, at han enden skal snakke med en lærer, en ven eller et familiemedlem. jeg har tilbudt ham hjælp virkelig mange gange og har tydeligt vist ham, hvor meget jeg ville det. Men han tøver bare hver gang og siger han nok skal klarer sig.
Han har rigtigt svært ved at åbne sig op og er rigtig genert, så jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham til at snakke. Men jeg kan tydeligt se på ham, at han har det rigtig skidt.
Jeg er super bange for at han vil trække stikket og det ved han også godt – for det har jeg sagt til ham, men han virker lidt ligeglad, som om alt bare kan være ligemeget.
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige
Først og fremmest må jeg virkelig fortælle dig, at du er en rigtig rigtig god ven. Hvor er din ven bare heldig at have dig i sit liv. Sådan!
Du skriver at din ven har det skidt og udtrykker en følelse af, at ”alt kan være ligemeget”.
Det må ikke være rart for ham, at have det sådan. Så han skal bestemt have noget hjælp. Du har allerede givet ham et godt og vigtigt råd: nemlig at han skal fortælle om det til en god lærer eller en voksen i hans familie. Det kan også være en god vens forældre.
Hvis din ven har svært ved at tage kontakt til en voksen, som han kender, kunne du måske også foreslå ham at kontakte os her på BørneTelefonen? Til os kan han jo skrive og ringe både gratis og anonymt.
Det kan måske også hjælpe for din ven at skrive nogle af hans svære følelser og tanker ned i et brev, som han kunne dele med en voksen, som han føler sig tryg ved?
Når man har det skidt, er der hjælp at få, så man kan få det bedre. Man kan f.eks. få en henvisning til en psykolog fra sin læge. En psykolog kan lytte og give nogle gode råd til, hvordan at man kan håndtere sine svære tanker og følelser og få det bedre.
Man kan også kontakte Psykiatrifonden gratis og anonymt. De er vant til at snakke med og give gode råd til unge, som har det svært i en periode i deres liv. Se her: Bedre Psykiatri Ungdom
Mange unge har også følt sig godt hjulpet af Headspace De er rigtigt gode at tale med. Måske kan du sammen med ham kigge på deres hjemmeside…det kan der vel ikke ske noget ved?
Som du nok fornemmer i mit brev, så er der en masse hjælp at få. Men din ven bliver nødt til at åbne op og række ud efter hjælpen selv.
Du kan ikke gøre mere end det, som du allerede gør nu, det skal du vide. Du kan blot fortsætte med at lytte og opmuntre ham til at åbne op overfor en voksen.
Det er helt naturligt, hvis du nogle dage føler dig påvirket af din ven. På sådanne dage ville det måske være rart for dig at snakke med dine forældre omkring det? Det er  vigtigt, at du passer på dig selv. Du har allerede gjort meget for at hjælpe ham.
Jeg tror din ven beder om hjælp, når han er klar til det. Og han er virkelig heldig, at han har en god ven som dig.
Kærlige hilsen BørneTelefonen.