Usikker på min fremtid

Hej,

Jeg er 16 år og går lige nu i 10.klasse.

Jeg føler at jeg drukner i alt den stress jeg får, af presset jeg lægger på mig selv. Jeg prøver virkelig at arbejde hårdt for at kunne komme ind på et godt gymnasie, for at sikre mig en god fremtid.

Jeg har dog et problem. Jeg er virkelig ikke god til matematik, efter flere års kamp med angst og depression, hvor jeg holdte mig hjemme uden noget fagligt arbejde.

90% af min klasse har intet problem med at gå til opgaverne og klare dem, men så er der den lille procentdel som jeg er en del af, som kæmper utrolig hårdt med det.

Jeg sidder til time imens jeg skriver dette brev, og føler at jeg er på kanten til at bryde helt sammen. Jeg har ingen mulighed for at få noget hjælp til det lige nu hvor jeg har mest brug for det. Lektiehjælp er svært at finde i disse tider, og skolen tilbyder intet. Hvis jeg ikke fik en chance for at komme ind på et gymnasie, ville jeg blive helt knust.

Efter års kamp med at komme tilbage for at være social og gå i skole for at sikre en god fremtid, ville den krig være intet nytte. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg gør, og ved ikke engang hvorfor at jeg tror at skrive her ville hjælpe som sådan.

Tror bare at jeg havde brug for at komme ud med det. Det ville være fantastik at kunne få nogle gode råd, men det er slet ikke noget jeg regner med.
Tak for at læse mit brev.

16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 16-årige.

Hvor er det godt, at du skriver herind. Du skriver i slutningen af dit brev, at du ikke er sikker på, hvorfor du skriver herind. Men faktisk svarer du selv på det; Det hjælper, at sige/skrive ting højt, når man er usikker på ting i sit liv, som du er lige pt. Det er helt almindeligt at ville tale med andre om ting, der fylder indeni en. Og man kan sagtens have en følelse af at det hjælper.

Jeg har til at starte med lyst til at fortælle dig, at BørneTelefonen får rigtig mange breve fra unge mennesker, der føler sig usikre på deres fremtid lige for tiden. Rigtig mange børn og unge har svært ved at følge med i timerne og føler sig isolerede, og får samtidig svært ved at få formuleret spørgsmål til læreren og få sagt, hvad de har svært ved.

Skolesituationen er måske også en smule mere udfordrende for dig. For du skriver, at angst og depression har haft godt tag i dig og holdt dig hjemme fra skolen i en lang periode. Det kan gøre det endnu sværere at komme ind i vanen med at ‘række ud’ efter hjælp til de ting, man ikke forstår. Det at lære er jo også noget, man skal lære. Man skal lære betydningen af at dumme sig, stille spørgsmål, opsøge hjælp og presse på for at få hjælp ..for det er sådan man har en chance for at hænge på i undervisningen.

Nogle elever skal spørge lidt mere, for alle har forskellige baggrunde. Nogle elever kan få lektiehjælp af deres forældre og store søskende. Andre må kæmpe selv – og er måske endda ramt af angst eller andet. Derfor er det helt forståeligt, at nogle elever har et større behov for hjælp i skolen. Det ved lærerne godt. Der er derfor intet akavet ved, at du tager fat i en eller flere lærere for at tale om din bekymring for det faglige og dine udfordringer.

Faktisk tænker jeg, om du mon allerede har forsøgt at dele dine tanker om din læring og dine problemer i matematik med nogen på skolen? Din lærer er uddannet til at hjælpe dig med din læring. Din lærer er også oplagt at spørge om lektiehjælp og hvordan du griber dine bekymringer an.

Det kan godt være, at din skole ikke har en klassisk lektiehjælpsordning – men du kan tale med din egen lærer, hvilke andre ting, du kan gøre? Hvis din matematiklærer ikke er til at tale med om det, kan du måske gå til din klasselærer eller en anden voksen på din skole? Jeg tænker, at alle er interesserede i, at få dig igennem på den mest behagelige måde.

Jeg tænker også, at det måske kunne hjælpe at tale med nogle andre på din alder om tingene. Du skriver, at 90% af din klasse ikke har problemer med matematik. Men ved du det helt sikkert? Nogle gange hjælper det, at man taler med nogen, som man kan spejle sig i – altså at det er nogen på samme alder, som godt kender til det med at gå i skole og have svært ved at fokusere. Så prøv at tænk, om der er en ven eller veninde, du kunne tale lidt med om, om de også tænker på de her ting nogle gange?

Jeg håber virkelig, at dine tanker om stress i forhold til skole og karakterer og uddannelse kan fylde lidt mindre. Jeg er sikker på at det nok skal gå – man kan ikke være perfekt til det hele, og du skal nok komme på gymnasiet, selvom du måske ikke er den allerbedste til  matematik. Til gengæld er du utrolig dygtig skriftligt og følelsesmæssigt – og det kan man også komme rigtig langt med.

Jeg tror også, at du er ret stædig og sej. For du har kæmpet dig tilbage til skolen, som du selv skriver. Det kræver en stor styrke, og den har du vist dig selv, at du har.

Jeg håber, at du kunne bruge mine råd og perspektiver. Du er altid velkommen til at skrive herind igen!

Med venlig hilsen BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.