Uoverskuelig tristhed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev, og tak for at dele dine modige tanker med BørneTelefonen.

Når jeg læser dit brev kan jeg se at du allerede har brugt meget energi på at søge hjælp og på at finde svar i dig selv. Du nævner at din fremtidsdrøm delvis ikke passer med din virkelighed og, at du føler en uforklarlig tristhed. Fremtiden virker uoverkommelig. Det lyder ikke rart.

Alligevel har du ikke givet op, men bliver ved med at spørge om hjælp. Det viser en stor styrke. Du kæmper for at få det bedre, også selvom det er mega hårdt. Derfor er det også godt at høre, at dine forældre ved det og du taler med en psykolog. Det er rigtig vigtige skridt til at få det bedre. Men mon de ved hvilke tanker du går og tumler med? Hvor trist du i er? At fremtiden virker uoverkommelig? Måske ville det være en hjælp for dem, så de bedre kan forstå, hvordan det er for dig?

Godt gået og godt du skriver herind igen.

Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig ud fra de oplysninger du har givet mig i dit ovenstående brev.

Af gode grunde (anonymitet) kan jeg ikke læse dit tidligere brev eller svar.

Jeg ved at mange mennesker kan opleve det utroligt ensomt at være sammen med mennesker, som ikke forstår en eller ikke rigtig kender en. Er det mon sådan du har det?

Du skriver også at du føler dig holdt uden for. Mennesker har brug for at være en del af en flok, ellers kan man føle sig sårbar og ensom. Vi har brug for hinanden, for at overleve og for at trives. Uden nogen der ser en og vælger en til, kan vi blive ensomme. At være ensom kan være en svær følelse at bære selv. Gad vide om det er sådan det er for dig?

Måske har du prøvet nogle af de ting, som jeg tænker kunne være et skridt på vejen til at få det bedre, men du får lige mine forslag.

  • For nogen kan det være en idé at skrive et brev til sig selv, som var man sin egen bedste veninde. En bedste veninde som ser alle de dejlige ting ved en, hvor meget man kæmper, hvor god en veninde man, ser de værdier og styrker man har og hvor vigtig man er for sin veninde. Så du måske får øje på alle de ting, du står for og som kun en veninde kan se.
  • Det kan også være en idé at skrive et kærligt brev til sig selv som kigger ud i fremtiden. Det kan være 1 – 5 år ud i fremtiden. hvor mange forandringer kan ske. Man kan forestille sig, hvordan man ser ud, hvor man er henne i verden, hvem man har omkring sig og de ting og personer man forestiller sig behøver ikke at være nogen man kender nu, men nogen man gerne vil have i sit liv. På den måde kan man få et blik på, hvordan ens liv kunne se ud. Og måske begynde at pejle sig selv i den retning.
  • Måske har du mod på at kigge efter en – to personer på din skole, i fritiden eller andre steder, som du synes kunne være noget for dig. Og begynde at hilse på personen, spørge ind til noget hos den person og måske skrive til personen om, I kunne mødes til en tur i biografen eller andet, hvor man kan snakke om det man skal sammen. Det kan måske gøre dig mere bevidst om hvilke type menneske, du har det bedst med. Så det bliver dig der vælger dem, så de får mulighed for at lære dig at kende.

Der er også Ventilen – kender du mon Ventilen? Ventilen er en frivillig landsdækkende organisation, der har til formål at afhjælpe ensomhed blandt unge mellem 15 og 25 år. Her vil du kunne møde mange andre unge med tanker ligesom dig. Tanker om ensomhed og om fremtiden. Tanker du måske ville kunne genkende fra dig selv. Du kan læse mere om det på Ventilen.dk – mon du har mod på det?

Kunne du måske gå en tur en gang imellem, med en af dine forældre, og fortælle hvordan du har det. Du kunne måske sige, at du har brug for at snakke med dem, da du er rigtig trist for tiden? Ville det mon være rart at vide, at de ved hvordan du har det? At dele det med dem? Nogle gange kan det også føles ensomt at gå med problemerne selv. Er det mon sådan du har det?

Hvis du syntes det er svært kan jeg godt forstå det – kunne det så være en ide at vise dine forældre dit brev til BørneTelefonen. Hvad mon du tænker om det? Eller det har du måske allerede gjort ,sidst du skrev herind?

Måske er der andre omkring dig du er trygge ved. Andre som du kunne dele dine tanker med?

Det kunne også være du havde brug for at ringe og snakke med os på 111 116. Jeg ved at det tit hjælper at tale med nogen om det. Rådgiveren på telefonen ville kunne spørge ind til flere ting end jeg kan her i brevkassen og på den måde måske give flere råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.